‍ 🔴جلسه بررسی مشکلات معادن شهرستان چالوس با حضور فرماندار، چند مسئول شهرستانی و رئیس انجمن معادن غرب استان مازندران برگزار شد ✍فریبا محمدپور/ خبرنگار ❇️ علی مقیمی رئیس شورای شهر مرزن آباد در این جلسه عنوان داشت:تعطیلی ناگهانی وسط کار زیان بار است، حتی اگر بهره بردار، پروانه داشته باشد و کار نکند دولت […]

‍ 🔴جلسه بررسی مشکلات معادن شهرستان چالوس با حضور فرماندار، چند مسئول شهرستانی و رئیس انجمن معادن غرب استان مازندران برگزار شد

✍فریبا محمدپور/ خبرنگار

❇️ علی مقیمی رئیس شورای شهر مرزن آباد در این جلسه عنوان داشت:تعطیلی ناگهانی وسط کار زیان بار است، حتی اگر بهره بردار، پروانه داشته باشد و کار نکند دولت حقوق خود را از وی می‌گیرد و برای کمک به بهره بردارها هر اداره‌ ای مشکلی را می‌بیند راهکار داده تا معضلات برطرف شود، برای سرمایه گذاری در معدن چیزی حدود ده میلیارد تومان سرمایه نیاز است، اگر نظارتی بر عملکرد معادن نباشد باعث بالا رفتن شن و ماسه خواهد شد. هزینه بازسازی منابع طبیعی در قانون پیش‌بینی و ۱۲ درصد حقوق صنعتی دریافت و ۲۰ درصد به کسانی که در این خصوص اقدامات لازم را انجام داده باشند خواهد رسید.
وی عنوان کرد: طرح ساماندهی جاده چالوس که در شورای ترافیک مصوب شده بود در دست اقدام میباشد، باید حمایت از تولید کنندگان در دستور کار دستگاه‌ قضایی باشد و مشکلات واحد های معدنی و تولیدی هر چه زودتر برای رفع آن تلاش شود. مشکلات معدن داران با محیط زیست بسیار زیاد است و متاسفانه بخش زیادی از نیازهای مصرف کنندگان منطقه از بیرون حوزه خودمان تامین می‌شود.

❇️مهندس رحیمی رئیس اداره استاندارد نوشهر و چالوس در این نشست عنوان داشت: معادن شن و ماسه منطقه فاقد پروانه استاندارد هستند، بعضی از آن ها آزمایشگاه و دستگاه های لازمه را ندارند، داشتن آزمایشگاه در معادن باعث بالا بردن کیفیت محصول ارائه شده از لحاظ حرفه ای خواهد بود، بعلت نداشتن سیستم کنترل کیفی و آزمایشگاه غالبا عملکردهای آنها مردود اعلام گردید.
وی تصریح کرد: نفس شهر اکسیژن به شمارش افتاده است، معدن داران در منطقه روستای لله جار معضلات زیادی را ایجاد کردند و خودرو های زیادی در این مسیر دچار سانحه شدند. دنبال تعطیلی معادن نبوده ایم، ولی برای رفع نواقص باید تلاش شود. کارخانه سفال، حمل رسوب، پسماند، دور برگردان و خیلی از مشکلات دیگر همچنان به قوت خود باقی مانده است و تخلیه لجن ها در طول مسیر نگران کننده است.

❇️مسئول امور آب شهرستان، در خصوص کارگاه شن و ماسه مرزن اباد که در بستر رودخانه است عنوان داشت:در بحث استاندارد تقاضا دادیم که معادن را نبندید، اما به سمت استاندار سازی پیش میرویم و با راهکار های ارائه شده مشکلات را برطرف خواهیم نمود، معدن داران هر چه زودتر برای تجهیزات شان استاندارد بگیرند.
وی تاکید کرد پیگیری های مان باعث شد بعضی از معادن تجهیزات را خریداری کرده و ازمایشگاه ها را سروسامان دادند. اما برخی معادن فقط به درد تعمیر میخورند و نمیتوانند در بحث بتن خدمات دهی کنند. ولی همه آنها باید پروانه تحقیق و توسعه را بگیرند و افراد را معرفی نمایند.

❇️ محمد ردایی شهردار مرزن آباد در این جلسه عنوان کرد: شهرداری جاده های منتهی به معادن را اصلاح خواهد کرد، با توجه به مشکلات موجود، مجوز صادر شده سنگ کوبی را اجرایی کنید.
معدن مازوپشته را میتوانستیم بهره برداری و حتی در بخش توریستی هم استفاده نماییم. وی در پایان تاکید داشت:در یک زمان یک تعاونی نمیتواند در دو جا ثبت شرکت داشته باشد.

🔘محمد ناصر زندی فرماندار شهرستان چالوس در پایان جلسه فوق از تمامی دستگاه های مربوطه با رعایت موازین قانونی خواستار رفع تمامی مشکلات برای معدن داران شد و از مسئولین معادن خواست که مسائل زیست محیطی را رعایت کنند تا به هیچ موجود زنده ای آسیب وارد نشود.