معاهده چراغ‌خاموش دولت؛ در سکوت خانه ملت!! / “دانستن” حقِ ملت است! رمزگشایی اعتراض مردم به توافق ۲۵ ساله با چین ✍ روح‌اله سلطانی لشکناری در ایامی ملت ایران با اخبار معاهده ۲۵ساله با کشور کمونیستی چین غافلگیر شده‌اند که هنوز نتوانسته‌اند با ارمغان ویروسی این کشور کنار بیایند!! اعتماد کردن به کشوری که تنها […]

معاهده چراغ‌خاموش دولت؛ در سکوت خانه ملت!! / “دانستن” حقِ ملت است!

رمزگشایی اعتراض مردم به توافق ۲۵ ساله با چین

✍ روح‌اله سلطانی لشکناری

در ایامی ملت ایران با اخبار معاهده ۲۵ساله با کشور کمونیستی چین غافلگیر شده‌اند که هنوز نتوانسته‌اند با ارمغان ویروسی این کشور کنار بیایند!! اعتماد کردن به کشوری که تنها هدف‌اش از تعامل با سایر ملل، به چنگ آوردن بازار مصرف آن کشور و رونق اقتصادی خود باشد، نه تنها سخت است؛ بلکه بر این باور صحه می‌گذارد که؛ این گربه‌های چشم‌بادامی، هرگز برای رضای خدا دنبال طعمه نمی‌گردند!!

معاهده بیست و پنج ساله ایران و چین در حالی چراغ‌خاموش به امضای طرفین رسید که از یکسو چینی‌ها مخالف بی‌چون و چرای اطلاع‌رسانی عمومی مفاد آن هستند و از سوی دیگر، سخنگوی دولت ایران، پس از مواجهه با سیل انتقادات، تنها به این نکته بسنده کرد که برای دلجویی از ملت صبورمان، به انتشار تیتر وار مفاد این عهدنامه در قالب #گزارش‌برگ بپردازد!! گزارش‌برگی که تنها به بیان فهرست‌وار و سرفصلی این توافق پرداخته است و هرگز نمی‌تواند پاسخی درخور برای کنجکاوی و دلنگرانی مردم‌مان باشد!

مردم انتظار دارند مسئولین شنونده مطالباتشان باشند. این مردم دغدغه‌ای دارند که امروز خود و فردای فرزندانشان را مهم می‌دانند و به تفاهم‌نامه‌ای معترض هستند که نمی‌دانند چه سرنوشتی را قرار است برای آنها رقم بزند!!

کاش پیش از بروز این تشنج پیش‌آمده توسط هیئت وزیران و در راس آنها رئیس دولت دوازدهم (و البته در سکوت تامل‌برانگیز نمایندگان مردم در خانه ملت)، مسئولیت‌پذیری ایشان منجر به تشریح کامل این تفاهم‌نامه می‌گشت تا ملت بدانند چینی‌ها چه وظیفه‌ای در این بیست و پنج سال نسبت به کشورشان دارند و آیا این تفاهم‌نامه مهم قرار است ایران را از این شرایط اسفناک اقتصادی نجات دهد یا فقط مرحمی است برای تسکین درد ملتی که به نقل از تاریخ، در زمانه‌ای ابر قدرت دنیا بودند؟ آیا باید شاهد وقوع یک ترکمنچای دیگر در کشور باشیم؟!!

روسای قوه مقننه و مجریه به خوبی می‌دانند که این تفاهم‌نامه توسط نمایندگان آنها تنظیم و تایید شد و لازم به رفراندومی برای چنین تصمیمی در کلان کشور نیست اما اینکه از چرایی آن باخبر باشند، حق طبیعی یکایک هر ایران دوستی می‌باشد.

دغدغه‌ای که امروز مردم ایران دارند عدم اعتماد به چینی‌های کمونیستی هست که جز خودشان به هیچ چیزی معتقد نیستند و از اوضاع کشورهایی که با چینی‌ها مراوده دارند، حال روز خوبی به این ملت مخابره نمی‌شود!

مردم ایران اسلامی مهمترین رخدادی را در پیش دارند که نمی‌دانند قرار است ایران گلستان شود و یا چین را قدرتمندتر ببینند!!
جمهوری خلق چین به دنبال ابر قدرت شدن در جهان است و نکند این زیاده‌خواهی آنها کشور عزیزمان را دچار اتفاقات تلخ نماید!

اعتراضات گسترده مردمی به این تفاهم‌نامه خواسته بحقی است که مردم از تصویب برجام و عدم تصویب FATF هیچ چیزی سهم‌شان نشد جز تحمل رنج مشکلات که کمر ایرانیان را زیر آن خم کرده است.

دولتمردان به خوبی می‌دانند که نارضایتی از آنها در کشور توسط مردم زیاد بوده و کاهش مشارکت مردمی در انتخابات چند دوره اخیر، بیانگر همه مسایل می‌باشد!
وجود پیام‌رسان‌های مختلف و آنی اینترنتی و دسترسی اخبار و تبادل اطلاعات میان کاربران در صفحات مجازی، بیانگر نارضایتی مردمی از این اقدام مهم سران کشور می‌باشد و ای کاش برای یکبار هم که شده، مسئولین کشور با مردم‌شان صادق باشند و هر آنچه که حقایق است را بیان کنند. مردم ایران از آغاز اساس این نظام، پای کار بوده‌اند، جنگیدند، جان دادند، اما خاک ندادند تا ایران سرافراز بماند. پس لطفا صدای مردم را بشنوید و پاسخگوی دغدغه‌شان باشید.

چینی‌ها با کرونا اقتصاد جهان را فلج کرده‌اند اما همین اپیدمی منحوس ویروسی، بار دیگر توانست منجر به رونق بیشتر اقتصاد رو به رشدشان گردد!! آنها در تمامی قراردادهای‌شان چه در ایران و چه در کشورهای دیگر، متعهد نبوده‌اند. آنها مردمی زیاده خواه هستند. در قرارداد با چینی‌ها باید دقت فراوان داشت چرا که برای آنها تنها یک هدف مقدس است و آنهم دستیابی به توسعه پایدار اقتصادی کشورشان است. حتی به قیمت با خاک یکسان شدن اقتصاد کشورهای طرف قراردادشان!!

سکوت نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی پیرامون این معاهده، تحت هیچ عنوان هضم‌شدنی نیست! “دانستن” حقِ ملت است و نبایستی در آستانه انتخابات پیش‌رو شرایطی رقم می‌خورد که مردم بیش از پیش از رئیس و هیئت دولت ناامید گردند!!