کمیسیونها، بازوی مشورتی شوراهای اسلامی شهر   به قلم : کیوان فقیه سخن را با رهنمودهای حضرت آقا (دامت برکاته) در سال هشتاد و دو خطاب به اعضا شورای شهر و روستا آغاز می نماییم: هرچه می توانید، عقول صاحبان عقل را برعقل خودتان بیفزایید و ذخیره عقلانى خود را تقویت کنید تا بتوانید کارها […]

کمیسیونها، بازوی مشورتی شوراهای اسلامی شهر

 

به قلم : کیوان فقیه

سخن را با رهنمودهای حضرت آقا (دامت برکاته) در سال هشتاد و دو خطاب به اعضا شورای شهر و روستا آغاز می نماییم:

هرچه می توانید، عقول صاحبان عقل را برعقل خودتان بیفزایید و ذخیره عقلانى خود را تقویت کنید تا بتوانید کارها را انجام دهید

شوراهای اسلامی شهر و روستا نشانگر توزیع قدرت در جامعه ی مردم سالار دینی، مبیّن اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و به منظور تحقق مشارکت عمومی در سرنوشت امت می باشد.

یکی از مهم ترین اهداف شورا باید ایجاد رضایت شهروندان و شرکت دادن آحاد مردم در اداره امور شهر باشد و این هدف دو رکن دارد، یکی شفافیت و دیگری مشورت پذیری می باشد. اداره شهر باید طوری باشد که شهروندان، حس تعلق شهروندی داشته باشند و در قبال مشکلات و معضلات شهری احساس مسئولیت کنند و لازمه ی این امر، انتخاب نمایندگان متعهد، متخصص، مؤمن و جهادی می باشد.

یکی از مهمترین مصادیق مشورت پذیری در شورا تشکیل کمیسیونها و کمیته های تخصصی

به استناد تبصره ماده ۹ آیین‌نامه داخلی شورای اسلامی شهر و ماده ۱۱ آیین‌نامه داخلی شوراهای اسلامی شهرستان، می باشد

این کمیسیونها مانند کمیسیون عمران و ترافیک، معماری و شهرسازی، حقوقی و اقتصادی، ورزشی و اجتماعی می باشند که متشکل از نخبگان شهر و حتی نظریه پردازان کشوری می باشد تا اعضا محترم شورای شهر بتوانند عملکرد بسیار مناسبی داشته باشند و اینگونه نباشد که در خفا بگویند که ما به کمیسیون نیازی نداریم و خویش را عقل کل بپندارند.

که اگر تفکرشان در راستای مشورت پذیری نباشد از رسالت خویش منحرف گشته و حق الناس که همان آرا شهروندان است را پایمال نموده اند.

حال پرسش اینجاست که اعضا محترم شورای شهر هچیرود در دوره جاری به چه میزان از ظرفیت کمیسیونها و نظر متخصصین امر بهره جسته اند؟

چرا جلسات کمیسیونها تداوم نیافت؟

به نظر میرسد که شوراهای فعلی اعتقادی به مشورت جمعی و استفاده از نخبگان ندارند.

همین عدم مشورت پذیری موجب شده که احتمال انتخاب خود را در دوره جدید کمرنگ کنند.

زیرا عدم اعتماد اعضای فعلی به نخبگان و عدم استفاده از مشورت در کمیسیون ها و تشکیل جلسات و اطلاع رسانی ناقص, موجب شده که مردم هم به آنان اعتماد نکنند.

و صدها چرای دیگر که پاسخ آنها را شهروندان گرامی و با بصیرت در انتخابات پیش رو به درستی خواهند داد.

زمانی که یک عضو یا اعضای شورا خود را عاری از هرگونه مشورت و تخصص مهندسی و فنی و عمرانی و فرهنگی و .. میدانند و جلسات کمیسیون ها لغو شده , چه کسی از این شوراها سوال کرده تا پاسخ کسب کند؟

اصولا شوراها کجا و به چه کسی پاسخگو بودند؟

 

انتخابات دوره قبل چالوس را به یاد آوریم که هیچکدام از ۷ نفر اعضا انتخاب نشدند و برای این دوره شهر هچیرود هم چنین سرنوشتی دور از انتظار نیست.

شیخ اجل، سعدی شیرازی می فرماید:

 

هر که بی‌مشورت کند تدبیر

غالبش بر غرض نیاید تیر

بیخ بی‌مشورت که بنشانی

بر نیارد به جز پشیمانی