مدیر منابع آب نوشهر، چالوس و کلاردشت: ضریب آمادگی مواجهه با سیلاب‌ها در شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت بالا رفته است   اشاره؛ انتصاب جوان خوشنام و تحصیل‌کرده غرب مازندرانی در کرسی استانی بهانه اولیه این گزارش بوده است. اما علت اصلی این گفتگو حساسیت کرسی مسئولیتی این مدیر جوان و خدمات ارائه شده وی […]

مدیر منابع آب نوشهر، چالوس و کلاردشت:

ضریب آمادگی مواجهه با سیلاب‌ها در شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت بالا رفته است

 

اشاره؛

انتصاب جوان خوشنام و تحصیل‌کرده غرب مازندرانی در کرسی استانی بهانه اولیه این گزارش بوده است. اما علت اصلی این گفتگو حساسیت کرسی مسئولیتی این مدیر جوان و خدمات ارائه شده وی می‌باشد.

مهندس “حامد عبدالهی” که در طی چهارسال اخیر مکررا و بصورت متوالی در جشنواره شهید رجایی جزء مدیران نمونه شهرستانی و استانی انتخاب شده بود، با حفظ سمت (رییس امور آب سه شهرستان) به‌عنوان “مدیر دفتر فنی و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل” شرکت آب منطقه‌ای مازندران منصوب گشت.

مبارزه با زمین‌خواری و اقدامات موثر در بحث احداث دیواره‌های حفاظتی، تثبیت بستر و ساماندهی رودخانه‌های سه شهرستان و کاهش خسارات سیلاب در پنج سال اخیر، بیانگر توانمندی این مدیر تحصیلکرده، جوان و با آتیه می‌باشد…

 

دفتر مرکزی آوای‌ملت، نوشهر؛ پیمان شعبانی‌تبار:

مهندس “حامد عبدالهی” در ابتدای این گفتگو، در شرح حوزه مدیریتی امور منابع آب منطقه‌ای گفت: حوزه امور آب سه شهرستان شامل ۷ شهر و ۳۰۰ روستا می‌باشد. این حوزه از لحاظ وسعت، دومین حوزه امور آب در استان مازندران به‌شمار می‌آید.

مدیر منابع آب نوشهر، چالوس و کلاردشت در ادامه گفت: از پنج رودخانه حفاظت‌شده غرب مازندران، دو رودخانه بزرگ و حفاظت‌شده سردآبرود و چالوس در این حوزه قرار دارد.

وی افزود: ۲۴ رودخانه دائمی و فصلی در این سه شهرستان جاری است که در پاییز و بهار به خاطر ریزش باران و آب‌شدن برف‌ها، احتمال وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها پیشبینی می‌گردد. از اینرو بحث ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها و ساخت دیواره‌های حفاظتی، فعالیتی توقف ناپذیر در این حوزه به‌شمار می‌آید.

مدیر دفتر فنی و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای مازندران، در اهمیت خدمات انجام‌شده در امور آب شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت گفت: در طی ۵ سال مسئولیت‌ام در امور آب این سه شهرستان، همواره سیاست پیشگیری محور اصلی برنامه‌ها بوده است. از سال ۱۳۹۵ کل رودخانه‌ها در برنامه لایه‌روبی، ساماندهی و دیواره‌سازی و… قرار گرفتند. خوشبختانه هر سال ۴ کف‌بند و دیواره حفاظتی برای رودخانه‌های مختلف چه در نوشهر و چه چالوس و کلاردشت اجرا کرده‌ایم. در گذشته همواره شاهد خسارات ناشی از سیلاب‌های مختلف در این حوزه بوده‌ایم اما امروز ضریب اطمینان و آمادگی مواجهه با حوادث طغیان رودخانه‌ها در شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت بسیار بالا رفته است.

عبدالهی تصریح کرد: همواره شاهد سیلاب‌های مختلفی در غرب بوده‌ایم که این شرایط برای شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت هم صدق می‌کند که اقدامات مستمر لایه‌روبی و ساماندهی بستر رودخانه‌ها توانست درصد خسارات را بسیار کاهش دهد. هنوز با ایده‌ال‌ها فاصله داریم اما خوشبختانه با تلاش مجموعه همکاران و همراهی دیگر مسئولین، اقدامات موثری انجام گردید.

مدیر منابع آب شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت، پیرامون عقد تفاهم‌نامه‌هایی با برخی از مدیران زیر مجموعه این سه شهرستان گفت: هفت مورد تفاهم‌نامه با ۷ شهردار این سه شهرستان انجام گردید. پنج بخشداری، سه فرماندار، ۵دستگاه قضایی و فرماندهی‌های نیروی انتظامی این حوزه در بحث برخورد با بسترخواری و تجارت اراضی بستر رودخانه‌ها بسیار یاری‌مان داده‌اند. حتی اهالی رسانه در مقوله انتشار انتقادات و گزارشاتی که نیاز به ساماندهی و دیواره‌سازی وجود داشت، کمک شایانی نموده‌اند. شوراها و دهیاران روستاها در امور یاد شده، همواره با ما بوده‌اند. ما در حقیقت یک دستگاه مطالعاتی و اجرایی و حاکمیتی هستیم که اگر دستگاه‌های مختلف، ما را یاری ندهند، مسلما در تحقق برنامه‌هایمان با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

مهندس عبدالهی افزود: در بحث مطالعاتی، ۳۳ چاه مشاهده‌ای در منطقه داریم. از ابتدای رویان تا ابتدای کلارآباد هرماهه همکاران به‌صورت مرتب چاه‌های مشاهده‌ای را رصد کرده و اندازه‌گیری کیفی انجام می‌دهند تا سطح آبِ موجود اندازه‌گیری و افت یا افزایش آنرا ثبت نمایند. در حوزه رودخانه‌ها، حدود ۲۰ نفر اشل‌خوان داریم. در رودخانه چالوس، از ابتدای “کندوان” تا “مصب”، روزانه دو مرتبه قرائت اشل‌خوانی صورت می‌پذیرد. همچنین در سرشاخه‌هایی مانند “واس‌پول” و “دلیر” نیز قرائت اشل‌خوانی انجام می‌شود.

 

وی اذعان داشت: در بحث کیفی، با همراهی محیط زیست، درون رودخانه سردآبرود اتفاقات خوبی در بحث ساماندهی و تعیین تکلیف بستر آن افتاده است. در حوزه شهرداری چالوس و نوشهر نیز تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری در بحث واگذاری بسترهای مازاد صورت پذیرفت. البته در برخی مناطق مشکلات اجتماعی هست که با اقدامات انجام یافته، امید به سرانجام رساندن آن وجود دارد. با همه این اوصاف، تنها در سال اخیر توانستیم ۴ پروژه بزرگ را با اعتبار ۹ میلیارد تومان به سرانجام برسانیم. اقدامی که مشابه‌اش در سالهای گذشته نیز محقق گشت.

مدیر امور آب شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت در شرح سامانه هوشمند این حوزه، گفت: در بخش آب‌های سطحی و چشمه‌ها، سامانه هوشمندی وجود دارد که کلیه اطلاعات آب‌های سطحی در آن ثبت و آنالیز می‌شود. سیستمی تحت نام “سامیر” که یک بانک اطلاعاتی کامل در حوزه فعالیت امور آب به‌شمار می‌آید.

در مورد ایجاد بستر آمادگی جهت مواجهه با خسارات سیلاب‌های جدید، ۲ مورد پیمانکار پیشبینی گردید که در چالوس آغاز به‌کار کرده و در نوشهر نیز به زودی فعالیت‌اش آغاز خواهد گشت. علت آغاز به‌کار زودتر در چالوس از آن‌جهت بوده که رودخانه‌ای با رژیم یخچالی در آن وجود دارد و اواخر اسفندماه به سمت بهار، با سیلاب بهاره مواجه خواهیم بود.

وی در شرح پروژه بزرگ تامین آب‌شرب مرزن‌آباد، چالوس و نوشهر، همچنین ۱۲۹ روستای این سه شهرستان، گفت: پروژه بزرگ تامین آب‌شرب مرزن‌آباد، چالوس و نوشهر، همچنین ۱۲۹ روستای این سه شهرستان که در زمان دکتر احمدی نماینده سابق مردم منطقه کلید خورد، با ورود دکتر محسنی نماینده حاضر، بحث تخصیص اعتبارات از وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه در حال پیگیری می‌باشد که جا دارد از خدمات دکتر احمدی و زندی فرماندار چالوس و همچنین دکتر محسنی که بسیار مجدانه پیگیر به سرانجام مطلوب ختم شدن این پروژه هستند، قدردانی گردد.

مهندس حامد عبدالهی در بخش پایانی این گفتگو در شرح برخی از مهمترین اقدامات انجام شده در این حوزه خبر داد: احداث سردهنه زراعی عالم‌کلا با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال و عرض دهانه آبرو ۱۵ متر، طول کل دیواره‌ها ۸۰ متر، ارتفاع دیواره طرفین ۳ متر و ۲۰ متر طول کانال آبگیر و انتقال آب، احداث سردهنه زراعی نجارکلا با اعتبار ۱۸ میلیارد ریال، عرض دهانه ۳۵ متر، به طول ۸۰ متر و ۳۰ متر نیز طول کانال انتقال آب، احداث سردهنه زراعی عسلسر و تثبیت بستر رودخانه چالوس با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال، ۶۰ متر عرض دهانه آبرو، ۴/۳۰ متر ارتفاع سرریز، ۱۶ متر طول حوزچه آرامش، ارتفاع ۵ متری دیواره و ۱۰۰ متر طول آبگیر، از جمله برخی از اقدامات انجام شده به شمار می‌آید. لازم به ذکر است؛ در محل سردهنه زراعی، به شکل سنتی آبگیری می‌شد، که وقوع سیلاب‌ها سبب افت بستر رودخانه می‌گشت. لذا جهت تسهیل فرآیند آبگیری انهار کشاورزی و حفظ سازه‌های بالادست، اجرای پروژه سردهنه زراعی در دستور کار قرار گرفت.

عبدالهی افزود: عملیات احداث سردهنه زراعی خضر تیره با اعتبار ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال از محل سفر رهبری، بعلاوه ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال مطالبات پیمانکار، با ۱۴ متر عرض دهانه آبرو، ۳۴ متر طول دیواره‌ها، به‌همراه دریچه آبگیر و کانال انتقال آب به طول ۲۸ متر، اجرای عملیات سردهنه زراعی رودخانه کنس‌رود در محدوده اراضی روستای علوی‌کلا با اعتبار هزینه شده ۵ میلیارد ریال از محل سفر رهبری، بعلاوه ۴ میلیارد ریال مطالبات پیمانکار و با ۱۴ متر عرض، به طول ۱۲۰ متر و ارتفاع ۲/۵ متر، پروژه مرمت و بازسازی ناو موسی‌آباد که تقاطعی بر رودخانه ماشلک می‌باشد، ۵۰۰ میلیون ریال از محل سفر رهبری، بعلاوه ۵۰۰ میلیون ریال مطالبات پیمانکار، به طول ۱۱۰ متر و عرض یک متر و عمق نیم متر، اجرای عملیات احداث دیواره حفاظتی کرکرودسر نوشهر با طول دیواره ۸۰ متر، ارتفاع ۴/۴۰ متر، دارای ریشه و پاشنه بتن مسلح با اعتبار هزینه شده ۲ میلیارد ریال (حوادثی) بعلاوه یک میلیارد ریال مطالبات پیمانکار، اجرای عملیات احداث دیوار حفاظتی پاشاکلا نوشهر طول دیواره ۶۵ متر، به ارتفاع ۲ متر و عمق ریشه ۲ متر و اعتبار هزینه شده ۲ میلیارد ریال (حوادثی)، بعلاوه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال مطالبات پیمانکار، عملیات احداث دیواره حفاظتی و تثبیت بستر خیرسر_سنگ‌تجن با مشخصات فنی عرض دهانه آبرو ۳۰ متر، طول مجموع دیواره‌ها ۲۵۰ متر، عمق کف‌بند بتن مسلح ۴ متر و با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده از محل سفر رهبری، بعلاوه ۳ میلیارد ریال مطالبات پیمانکار، پروژه ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها در سطح شهرستان نوشهر شامل رودخانه‌های کرکرودسر، نیرنگ، مزگاه، چلندر، صلاح‌الدین کلا، کنس‌رود، کچرود، نیتل، خاچک، گنگر، واشکن، سریوده، صالحان، نیمور و کالچرود کجور، همچنین ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها در سطح شهرستان چالوس، شامل رودخانه سردآبرود در محدوده روستاهای کریم‌آباد، نجارکلا، عربخیل، گیل‌کلا، مهدی‌آباد، تازه‌آباد و میانده، و رودخانه چالوس در بخش مرزن‌آباد در محدوده روستاهای انارک، پل اوشن، مکارود و سیدخانه‌سر، ساماندهی و لایروبی رودخانه سردآبرود در محدوده رودبارک و روستاهای لش‌سر و اویجدان و بخشی از انهار در روستای پیشنبور، از جمله دیگر موارد و اقدامات در حوزه عملکردی امور آب این سه شهرستان می‌باشند.

مهندس حامد عبدالهی در خاتمه خبر داد: در راستای توسعه گردشگری منابع آب، سدهای انحرافی سردآبرود و چالوس، همچنین مجموعه گردشگری آویدر و دریاچه ولشت، برون‌سپاری شد تا مطابق با اصل ۴۴ قانون اساسی بتوانیم با بهره‌وری مطلوب از منابع آب و با کمک بخش خصوصی، مجموعه گردشگری مناسبی فراهم آوریم.

مدیر منابع آب شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت تصریح کرد: سد صلاح‌الدین کلا یا همان مجموعه گردشگری آویدر پیشتر به سرمایه‌گذار واگذار گردید. دریاچه ولشت و سد سردآبرود که ۶ ماه پیش امور مرتبط و اولیه واگذاری به سرمایه‌گذار انجام گشت که برخی مسائل اجتماعی مانع از تحقق کامل آن شد و به زودی این مشکل مرتفع خواهد گشت. همچنین اسناد سد انحرافی چالوس در سایت مربوطه بارگذاری شده و در انتظار سرمایه‌گذار می‌باشد.

حامد عبدالهی مدیر منابع آب شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت که با حفظ این سمت، به عنوان مدیر دفتر فنی و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای مازندران مشغول به کار گردیده‌است؛ در پایان گفت: پیشگیری از بروز حوادث رودخانه‌ای، از یک سو موجب حفظ جو آرامش و امنیت اجتماعی منطقه گشته و از سوی دیگر، ساماندهی بستر این رودخانه‌ها می‌تواند در صورت همراهی برخی مسئولین، در بحث ایجاد اشتغال و گام برداشتن به سوی توسعه پایدار منطقه، موثر باشد.