شفافیت در شورای اسلامی شهر:   به قلم :کیوان فقیه   سخن را مزین می نماییم با منویات مقام معظم رهبری دامت برکاته “مسئولان جز در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند.” طبق قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات، بند […]

شفافیت در شورای اسلامی شهر:

 

به قلم :کیوان فقیه

 

سخن را مزین می نماییم با منویات مقام معظم رهبری دامت برکاته

“مسئولان جز در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند.”

طبق قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات، بند دوم ماده۲ـ :

هر شخص ایرانی حق دسترسی به اطلاعات عمومی را دارد، مگر آن که قانون منع‌کرده‌باشد

جریان شفافیت شورای شهر، تنها شفافیت یک نهاد نیست بلکه دروازه شفافیت کشور است و اولین دستآورد آن، شفافیت در شهرداری می باشد.

باتوجه به آموزه های دین مبین اسلام، رهنمودهای اهل بیت علیهما السلام و خصوصا فرامین حضرت آقا باید جلسات شوراهای شهر و روستا با شفافیت کامل برگزار گردد و شهرواندان باید از مفاد و جزییات مصوبات مطلع گردند.

در علم شهرسازی و مدیریت شهری نوین، جلسات پارلمان شهری و شهرداری بصورت آنلاین برای شهروندان پخش می گردد تا شبهات برطرف گردد و زاویه پنهانی باقی نماند.

و این در حالیست که مصوبات شورای شهر هچیرود از انظار عمومی پنهان می ماند و در سایت رسمی

شهرداری قرار نمی گیرد. حجم انبوهی از آرا وحدت رویه دیوان عدالت اداری بر علیه مصوبات شوراهای شهر و عوارض اخذ شده توسط شهرداری ها بیانگر این است که اولا در هنگام امضا مصوبات از کمیسیون حقوقی کمک گرفته نمی شود و در ثانی، انقدر پنهانکاری در متن مصوبات صورت می گیرد که بجز اعضا شورا و عده ی قلیلی در شهرداری، احدی از جزییات آن خبر ندارد که همین امر باعث مفسده شده و نتیجه این می شود که تعداد پرونده هایی که بر علیه شورای شهر و شهرداری تشکیل می گردد در حال افزایش چشمگیر باشد.

توجه به نکات بالا سوالی را در اذهان ایجاد می کند که آیا مسائل و دست هایی پشت پرده است که اعضا محترم شورای شهر از شفاف سازی واهمه دارند؟

و اینکه چرا بعضی از اعضا شورا امضا کردن برخی مصوبات را منوط به حل شدن مشکل فلان زمین می دانند و به نوعی گرو کشی می کنند؟؟

آیا منفعت شخص به مصلحت جمع ارجحیت دارد؟؟

مخلص کلام اینکه شفافیت موجب افزایش کارآمدی، کاهش فساد و ایجاد اعتماد عمومی می گردد.

نمونه بارز شفافیت، این است که اعضا شورا برنامه های عمرانی بلند مدت را به تفکیک مکان و زمان اعلام نمایند و اینگونه نباشد که توسط ایادی خویش مبادرت به خرید اراضی به مساحت چندین هزار متر در خیابانی خاص بنمایند و به یکباره در آن خیابان اقدام به تعریض و آسفالت نمایند که در نتیجه ی آن ارزش افزوده اراضی مذکور چند ده برابر گردد و آنگاه اقدام به فروش نمایند و چرا نظارت مستمر بر ساخت و سازهای خارج از بافت دیده نمی شود و این شبهه بوجود می آید که ممکن است به نوعی این ساخت و سازها هدایت شده باشد تا به عنوان منبع کسب درآمد برای اشخاص خاصی گردد.؟؟

سخن را با حدیثی از حضرت علی(ع) به پایان می بریم:

امیرالمومنین، علی(ع) در نامه به مالک اشتر می فرمایند: من هیچ چیز به جز اسرار نظامی را پنهان نمی دارم «أن لاأحتجز دونکم سراً إلا فی حرب».