مهندس جمال ملک‌محمدی: کجور؛ غنی از داشته‌های تاریخی و گردشگری   اشاره: جاذبه‌های بصری، اقلیمی و محیطی شهر تاریخی کجور در کنار نیازهای زیرساختی‌ای که در این منطقه ملموس است، انگیزه‌ی کافی برای کنکاش در این شهر جدیدالاحداث را فراهم می‌آورد. اما آنچه بیش از هر چیزی تامل برانگیز به نظر می‌رسد؛ عدم توجه لازم […]

مهندس جمال ملک‌محمدی:

کجور؛ غنی از داشته‌های تاریخی و گردشگری

 

اشاره: جاذبه‌های بصری، اقلیمی و محیطی شهر تاریخی کجور در کنار نیازهای زیرساختی‌ای که در این منطقه ملموس است، انگیزه‌ی کافی برای کنکاش در این شهر جدیدالاحداث را فراهم می‌آورد. اما آنچه بیش از هر چیزی تامل برانگیز به نظر می‌رسد؛ عدم توجه لازم برخی مسئولین نسبت به توسعه‌یابی این منطقه‌‌ می‌باشد. منطقه‌ای غنی از داشته‌های تاریخی و بهره‌مند از استعدادهای بالقوه جهت تجربه توسعه پایدار…

 

 

گزارش از؛ پیمان شعبانی‌تبار:

مهندس جمال ملک‌محمدی شهردار شهر تاریخی کجور، در ابتدای این گفتگوی رسانه‌ای ضمن تبریک فرارسیدن بهار ۱۴۰۰، با اشاره به اعطای عنوان شهر برای کجور در سال ۹۲، گفت: کجور در حالی عنوان شهر را به خود دید که از کمترین امکانات شهری بی‌بهره بود!! در سال ۱۳۹۲، کجور از یک روستای بزرگ، عنوان شهر را بر خود دید، بدون آنکه از زیرساخت‌های ابتدایی و لازم یک شهر برخوردار باشد! در حقیقت تنها روی کاغذ کجور شهر شد و با تلاش‌های انجام شده از حدود ۳ الی ۴ سال بعد، کم کم اقدامات عمران شهری آغاز گردید.

 

وی تصریح داشت: متاسفانه نگاه دولت وقت چنین بود که وقتی روی کاغذ عنوان شهر اعطاء شد، منطقه توسعه خواهد یافت!! اما در حقیقت شهر شدنِ “کجور” نه تنها کمکی به توسعه آن نکرد، بلکه سازمان‌ها و اداراتی همچون بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی، بخشداری و…، خدمات و حمایت‌های خود را متوقف کردند!

 

ملک‌محمدی اذعان کرد: ما موظف شدیم با درآمدهای اندک، امور عمرانی خود را پیش ببریم! شهری مانند کجور، با مسافت حدود ۸۵ کیلومتری از مرکز شهرستان و با وجود جاده صعب‌العبور آن، قطعا مشکلات خاص خود را جهت درآمدزایی داشته و دارد. چه از لحاظ صدور مجوز ساخت، بهای ارائه خدمات و ایجاد برخی فرصت‌های اقتصادی جهت دستیابی به درآمد و توسعه پایدار. ما حتی نمی‌توانیم عوارض مدیریت پسماند که سالی ۲۵ هزار تومان است را اخذ نماییم. عوارضی که دو سال است از شهروندان طلب داریم اما با توجه به شرایط حاضر، نمی‌توانیم شهروندان را تحت فشار بگذاریم. در حقیقت بایستی ابتدا تلاش کنیم تا انگیزه ماندگاری جمعیت حاضر و حتی انگیزه‌سازی برای بازگشت مهاجرین به شهر فراهم گردد و این امر منوط به اجرای برخی زیرساخت‌های حیاتی در حوزه تقویت بنیه اقتصادی این شهر تاریخی می‌باشد. ناگفته نماند؛ در نتیجه‌ی صبوری و همراهی مردم فهیم و ساعی شهر کجور، همت و حمایت اعضای شورا، تلاش عوامل و همکاران شهرداری، مخصوصا واحد مالی و عمران، توانستیم در نهایت مشکلات مالی، اقدامات عمرانی مطلوب و قابل توجهی را رقم بزنیم. مخصوصا در دوره پنجم مدیریت شهری کجور که گذر از موانع، بی هم‌صدایی مردم، شورا و شهرداری، هرگز امکان‌پذیر نبود.

 

شهردار کجور ضمن اعلام خبر ارتقاء درجه شهرداری کجور از درجه یک به ۳، گفت: ارتقای درجه شهرداری کجور از یک به ۳ دستاورد بزرگی بود که در سال گذشته به آن دست یافتیم. از جمله مهمترین علل این ارتقای درجه، مولفه مالی بوده که توانستیم در چند سال اخیر، به طور پیوسته، به بالاتر از رقم پیشبینی‌شده بودجه سالانه دست یابیم. بعلاوه نداشتن معوقه و بدهی به کارکنان و پیمانکاران، عامل بعدی این اتفاق به‌حساب می‌آید.

 

وی شرح داد: بودجه سال ۹۷، دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود که ۳/۹۴۰ میلیارد تومان، یعنی ۱۴۰ درصد محقق گردید. آنهم با نسبت شگفت‌انگیز ۷۰ درصد عمرانی و ۳۰ درصد جاری، اگرچه به طور مرسوم فرمت بودجه، ۶۰ درصد جاری و ۴۰ درصد عمرانی می‌باشد. همچنین برای سال ۹۸ هم که بودجه ۲/۹۰۰ میلیارد بود، تقریبا با نسبت ۱۴۰ درصد؛ حدود ۴ میلیارد تومان محقق شد. برای سال جدید نیز بودجه‌‌ای بلند پروازانه‌تر بالغ بر ۵ میلیاردی‌ تدوین گشته، به تصویب شورا رسیده و به شهرداری ابلاغ گردید.

 

وی اذعان داشت: اگرچه منابع بودجه شهرداری کجور محدود به منابعی همچون صدور عوارض و منابع استانی هست، اما حمایت ما از ساخت و ساز است و چشمداشتی به درآمد ناشی از آن نداریم تا سرعت توسعه‌یابی منطقه بیشتر گردد.

 

ملک‌محمدی در ادامه گفتگو ضمن شرح عمده اقدامات عملکردی دوره پنجم مدیریت شهری کجور گفت: زیرسازی ۷ خیابان خاکی اصلی شهر به متراژ تقریبی ۳۲۰۰۰متر مربع و اعتبار ۲/۵ میلیارد تومانی از محل منابع داخلی، آسفالت ۸ خیابان اصلی شهر به تناژ ۷۰۵۰ تن از محل قیر یارانه‌ای و حساب پرداختی ۱۹میلیارد ریال، احداث جدول کانیوو به طول ۲۵۵۶ متر در ۶ خیابان اصلی شهر از محل اعتبارات تملک دارایی و منابع داخلی، احداث دیوار حفاظتی سنگ و ملاتی جهت کانال هدایت سیل به شرح ۱۲۰۰ متر مکعب از محل اعتبارات حوادثی به مبلغ ۶ میلیارد ریال، اجرای تاسیسات و سیستم حریق ساختمان آتشنشانی از محل اعتبارات تملک دارایی، اجرای دیوار جین جهت تعریض و تملک به متراژ ۳۴۰۰ متر مربع از محل منابع داخلی، تملک رایگان زمین بابت تعریض معابر به متراژ کلی ۳۹۳۰ متر مربع و به ارزش تقریبی ۲۸ میلیارد ریال، احداث کانال بتنی هدایت سیل به عرض ۲/۵ متر و ارتفاع ۱/۳ متر که ۵۰ متر آن سرپوشیده است، پیگیری احداث سیل بند و طرح آبخیزداری در ضلع شمالی شهر جهت ممانعت از تخریب سیل از اداره کل آبخیزداری غرب مازندران به ارزش ۱۳ میلیارد ریال، تحویل یک دستگاه بیل بکهوی پیشرفته از سازمان شهرداری‌ها به ارزش بازاری ۱/۲ میلیارد تومانی به صورت یارانه‌ای که مبلغ ۱۷۵ میلیون تومان آن معادل ۳۰ درصد قدرالسهم نرخ آن، از جمله‌ی برخی از مهمترین اقدامات عمرانی دوره پنجم مدیریت شهری کجور بوده است.

 

شهردار کجور در شرح برخی از اقدامات فرهنگی اجتماعی این دوره از فعالیت شهرداری و شورای اسلامی گفت: برگزاری نخستین دوره کشتی محلی لوچو غرب مازندران با حضور مقامات سیاسی و قهرمانان ایران و جهان در نوروز، برگزاری دو دوره بازی‌های سنتی در ایام نوروز، برگزاری دو جشنواره گیاهان دارویی با رویکرد اقتصاد مقاومتی با شعار؛ “کجور را به مزرعه گیاهان دارویی تبدیل کنیم”، اجرای موفق طرح ابتکاری “شهر هزار شهردار” برای نخستین‌بار در کشور با آموزش اصول شهروندی و محیط زیست شهری به دانش‌آموزان شهر، که پس از اتمام دوره‌ی آموزش به هر دانش‌آموز، کارت شهرداری افتخاری به آنها اعطاء گردید، تهیه میثاق‌نامه برای حذف سنت ناپسند و هزینه‌زای ناهار دهی در مراسم ختم و اجرای موفق آن در شهر کجور و الگو برداری از آن در روستاها و شهرهای دیگر، از دیگر اقدامات فرهنگی اجتماعی این دوره از مدیریت شهری کجور بود.

 

ملک‌محمدی؛ شناسایی ترکیب هیئت عالی سرمایه‌گذاری شهرداری به استناد شیوه‌نامه امور سرمایه‌گذاری و مشارکت شهرداری‌ها و تصویب طرح احداث هتل آپارتمان توسط هیئت عالی سرمایه‌گذاری شهرداری و تایید طرح توجیهی آن در کارگاه تسهیلات قرض‌الحسنه استانداری برای ایجاد درآمد پایدار، را از جمله فعالیت اقتصادی مجموعه شهرداری و شورای اسلامی عنوان کرد.

 

وی پیگیری طرح ایجاد شهرک دامپروری در کجور را از جمله اقدامات حیاتی برای توسعه اقتصادی این شهر و مناطق پیرامونی ارزیابی کرد و گفت: در مقوله دامپروری صنعتی، سرمایه‌گذار بزرگی جذب شده و قرار است با ورود این سرمایه‌گذار، ۵ هزار راس گاو شیری با سرمایه اولیه ۲۰۰ میلیارد تومان ایجاد گردد. پرونده این طرح در فرمانداری و استانداری در حال طی شدن است که امیدواریم با تلاش نماینده و سایر مسئولین مرتبط، هرچه زودتر موانع احتمالی مرتفع گشته تا با ایجاد این فرصت بزرگ اقتصادی، کجور بتواند در مسیر توسعه یابی خود، گام موثری را پشت سر بگذارد. ملک‌محمدی با یادآوری این نکته که در آمایش سرزمینی، “کجور” به عنوان سرزمینی ورزشی ثبت گردید؛ اظهار داشت: احداث یک دهکده المپیک برای آماده‌سازی تیم‌های ملی با توجه به عدم خروج ارز از کشور، می‌تواند فرصت توسعه‌ای تازه‌ای در گسترده کشوری برای منطقه به‌حساب آید.

 

شهردار کجور، مهمترین دغدغه زیرساختی و قابل انجام در شهر کجور را، فراهم آوردن امکان احداث و بازآفرینی راه دسترسی سریع‌تر به آن عنوان کرد و توضیح داد: راه قدیمی و سنتی که از جنگل “نهرودبار” به جنگل سیسنگان وجود داشته که با مسافت ۱۹ کیلومتر، کجور به سیسنگان متصل خواهد گشت. این راه نیازمند مرمت و بازسازی می‌باشد و امیدواریم مسئولین استان و شهرستان در این خصوص توجه لازم را مبذول دارند. در صورت بازگشایی این مسیر، ۹۰ درصد توسعه‌یابی منطقه محروم بخش کجور میسر خواهد شد. همکاری محیط‌زیست و منابع طبیعی و پیگیری نماینده و فرماندار شهرستان می‌تواند در تحقق این مساله بسیار موثر باشد.

 

وی در خصوص بهره‌مندی از نعمت گاز cng در شهر کجور گفت: ایجاد فرصت بهره‌مندی از گاز CNG در کجور فرصت بسیار خوبی برای این شهر است اما کافی نیست. ایجاد راه دسترسی سیسنگان به کجور، علاوه بر فراهم آوردن چنین امکانی به شکل منطقی‌تر، می‌تواند کجور را در مسیر توسعه‌یابی سوق دهد.

 

وی در خصوص فراهم آوردن برخی صنایع پاک در کجور گفت: انتظار نداریم صنایع سنگین و آلاینده به کجور راه یابد اما فراهم آوردن فرصت اقتصادی ایجاد صنعت بومگردی، صنعت گیاهان دارویی، پرورش ماهی در فاز صنعتی، راه افتادن شهرک صنعتی دامپروری، ایجاد دهکده المپیک و اقدامات مبتنی بر استعدادهای تاریخی و گردشگری، فرصت‌هایی هستند که به سادگی می‌تواند در کجور فراهم آید. کافیست مسئولین متولی این امور، نگاهی ویژه به سرزمین تاریخی کجور داشته باشند. این سرزمین نباید با فقر و مصائب اقتصادی دست به گریبان باشد.

 

وی ایجاد فرصت سایت‌موزه در قلعه مکشوفه کجور را، امکان چندم توسعه یابی این شهر و منطقه عنوان کرد که حمایتی از سوی مسئولین امر در این رابطه مشاهده نگشت!

 

وی از رسانه‌ها خواست تا نسبت به انتقال مطالبات کجور و یاری رسانی به تحقق مطالبات مردم صبور آن، به یاری آنها بیایند.

 

وی در ادامه این گفتگو یادآور گردید: ایجاد دریاچه مصنوعی با عمق ۴/۵ متر و ایزوله جهت عدم نشتی، با انگیزه‌های مختلف فراهم گشت. این دریاچه با هدف رونق کشاورزی و تبدیل کشاورزی دیمی به آبی و همچنین آماده بودن در شرایط اضطرار آتش‌سوزی و استفاده از آب این دریاچه در مهار آتش مهیا گشت. فراهم آوردن فرصت کشت گیاهان دارویی در مقیاس صنعتی هدف بزرگ ما در پی ایجاد این دریاچه بوده است. زمینی به وسعت ۲ هکتار نیز برای این منظور آماده می‌باشد که با آمدن نیروی پیشبینی شده جهت انجام این امر، این پروژه کلید خواهد خورد اما از مسئولین انتظار حمایت و فراهم آوردن شرایط مساعد در مسیر ایجاد این فرصت‌ها مورد انتظار است.

 

ملک محمدی در بخش پایانی این گفتگو اعلام داشت: شرایط مساعدی جهت عقد قرارداد با سرمایه‌گذاران در کجور پیشبینی گشته است. ارائه برخی تسهیلات و ساده سازی بستر سرمایه‌گذاری از جمله حمایت‌هایی است که از سرمایه‌ گذاران خواهد شد.

 

وی ابراز امیدواری کرد: شهر کجور با توجه با قابلیت‌های تاریخی و خدادادی، در صورت اندک توجهی از سوی مسئولین استان و حمایت همه جانبه و مداوم مسئولین شهرستان، خواهد توانست در مدت کوتاهی به آنچه لایق‌اش هست دست یابد.

 

ملک‌محمدی در پایان از همراهی مردم و همدلی اعضای شورای اسلامی دوره پنجم شهر کجور، قدردانی کرد.

 

یادآور می‌شود؛ زینت کاظمی، حسین جعفری، حامی چراغیان، فرمان سیاسرانی و محمدرضا رضایی فر، اعضای شورای اسلامی دوره پنجم شهر کجور را تشکیل می‌دهند.