بخشدار بخش مرکزی شهرستان نوشهر: مسئولین جهت جذب اعتبارات، مطالبه‌گر باشند اشاره: بخش مرکزی شهرستان نوشهر به جهت وسعت و جغرافیای انسانی و با وجود ۵۷ روستای در حال توسعه، از جمله یکی از مهمترین بخش‌های سه‌گانه این شهرستان به‌شمار می‌آید. این بخش شامل دهستان کجور، دهستان خیرودکنار و دهستان نارنج‌بن بوده و در سال‌های […]

بخشدار بخش مرکزی شهرستان نوشهر:
مسئولین جهت جذب اعتبارات، مطالبه‌گر باشند

اشاره:
بخش مرکزی شهرستان نوشهر به جهت وسعت و جغرافیای انسانی و با وجود ۵۷ روستای در حال توسعه، از جمله یکی از مهمترین بخش‌های سه‌گانه این شهرستان به‌شمار می‌آید.
این بخش شامل دهستان کجور، دهستان خیرودکنار و دهستان نارنج‌بن بوده و در سال‌های اخیر، به مدد فعالیت شوراهای اسلامی و دهیاری‌های آن با مدیریت بخشداری بخش مرکزی، توانست اقدامات عمرانی بسیاری را تجربه نماید.
طی این گفتگویی که با مهندس یزدان کرد، بخشدار بخش مرکزی شهرستان نوشهر صورت پذیرفت؛ پیرامون برخی از آخرین اقدامات عمرانی و انجام شده در این بخش، بحث و تبادل نظر گردید…

هنر مسئولین واقعی، در بکارگیری توانمندی و مدیریت در اجرای پروژه‌هاست

آوای‌ملت/ نوشهر؛ پیمان شعبانی‌تبار؛
مهندس “یزدان کُرد” در ابتدای این گفتگو، ضمن اشاره به نقش موثر اصحاب رسانه در طرح فرصت‌ها و چالش‌های موجود در جامعه، فعالیت خبرنگاران را فرصتی برای مسئولین و مردم عنوان کرد که ضمن بیان مطالبات عمومی، به عنوان بازوان نظارتی جامعه بر عملکرد مسئولین، در راستای تحقق نیازهای مردم تلاش می‌کنند.
بخشدار بخش مرکزی شهرستان نوشهر، در ارزیابی خود از سیر انجام امور عمرانی در این بخش گفت: به لطف خدا و به مدد همیاری‌های موثر و مشارکت دلگرم کننده مردم در انجام پروژه‌های عمرانی و حضور مسئولانه و مدیریت شوراهای اسلامی و دهیاری‌های روستاهای این بخش، در سال‌های اخیر شاهد روندی امیدبخش و توسعه روزافزون همه‌جانبه در بخش مرکزی شهرستان نوشهر بوده‌ایم.
در ماه‌های اخیر که عهده‌دار سنگر خدمت در کرسی مسئولیتی بخشداری این بخش بوده‌ام، تلاش گردید ضمن برگزاری جلسات و نشست‌های هم‌اندیشی پیوسته با شوراها و دهیاران این حوزه، نهایت بهره‌وری از فرصت‌ها در جهت تحقق مطالبات روستائیان منطقه، محور اصلی فعالیت این مجموعه باشد.
وی در خصوص هدفمندسازی ساخت و سازهای روستایی در این بخش اظهار کرد: طی مکاتبات و جلسات مکرری که با شوراهای روستایی و دهیاران صورت پذیرفت، در خصوص هدفمندسازی ساخت و سازهای روستایی گام‌های موثری برداشته شد تا در آینده کمتر شاهد بروز تخلفات در این ساخت و سازها باشیم.
وی تاکید داشت: وقتی قانون اجازه تغییر کاربری و ساخت و ساز را تحت رعایت موازین و مفاد پیشبینی شده، به روستائیان داده است، چرا باید تخلفی صورت پذیرد که در نتیجه آن روستائیان عزیز متحمل خسارات مالی گردند؟! ساکنین روستا می‌توانند پیش از هر اقدامی جهت انجام ساخت و ساز، ضمن انجام مشاوره با شورا و دهیاری منطقه خود و هدایت امور به سمت بنیاد مسکن، در بهترین شرایط موفق به اخذ مجوزهای لازم گشته و بی‌هیچ دغدغه‌ای، به خواسته‌های قانونی خود دست یابند.
وی تصریح کرد: خوشبختانه ضمن انجام جلسات مختلف با دهیاری‌ها و ذیحساب‌ها، همیاری‌ها و هزینه‌های ماخوذه از مردم، با نظارت و برنامه‌ریزی و ساماندهی امور، به بهترین نحو، برنامه‌های عمرانی در حال انجام است. همچنین با تشکیل گروه‌های مجازی در پیام‌رسان‌های موجود و برگزاری جلسات هرروزه با مسئولین محلی، به‌طور پیوسته در جریان مشکلات و مطالبات قرار گرفته و در کمترین زمان، برنامه‌ریزی لازم جهت تحقق خواسته‌ها انجام می‌گردد.
یزدان کرد در خصوص تدوین سمن روستایی خبر داد: سمن روستایی که چندین سال مسکوت مانده بود، ضمن هماهنگی با شوراها و دهیاران محلی روستای بخش مرکزی شهرستان نوشهر، تهیه و تدوین گشت.
وی در شرح سمن روستایی گفت: مسئولین اجرایی کشور جهت تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی، همواره کوشیده‌اند تا ضمن برون‌سپاری برنامه‌های اجرایی خود با هدف کوچک‌سازی بدنه دولت، از توان و ظرفیت مردم به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شوند. سمن‌ها به دلیل اینکه یاری‌رسان جوامع برای رسیدن به رشدی پویا از طریق ارتقاء سطح سلامت، بهداشت، محیط زیست، آموزش و فرهنگ و همچنین مبارزه با فقر و از بین بردن نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی هستند، همواره مورد توجه جدی دولت قرار گرفته است.
هدایت امور و اقدامات خیرین و انجام هماهنگی با نهادها و ادارات مربوطه جهت اجرای تصمیمات عمرانی از جمله برنامه‌ریزی‌های تدوین شده می‌باشد. همچنین انجام برنامه‌ریزی‌های دیگر در راستای توسعه‌یابی روستاهای بخش مرکزی نوشهر. اخیرا با اخذ لوح سپاس از سوی استاندار مازندران، مجموعه بخشداری این حوزه، مورد تشویق قرار گرفته است.
بخشدار بخش مرکزی شهرستان نوشهر در ذکر برخی از اقدامات عمرانی چندماهه اخیر در این بخش گفت: افتتاح دو خانه محروم برای خانواده‌های کم‌بهره‌مند روستایی، از جمله یکی از اقدامات مهم در این بخش بوده است که در این اقدام، مجموعه سپاه ناحیه، بسیج روستایی، خیرین، همیاری مردمی، اعتبار شوراها و دهیاری‌های روستای مذکور نیز مشارکت داشته‌اند.
وی افزود: در طرح خانه محرومین، ۷۰ مورد در دستور کار قرار دارد که به هر مورد، مبلغ ۳۰ میلیون تومان وام بلاعوض، ۵۰ میلیون تومان وام کم‌بهره و همچنین به خانواده‌هایی که در این طرح تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار دارند، مجدداً به هر کدام مبلغ ۲۰ میلیون تومان نیز بلاعوض پیشبینی گشته است. همچنین به ۷۰ خانوار هر کدام مبلغ ۱۰ میلیون تومان نیز وام کمک‌معیشتی بلاعوض نیز منظور گردید.
کُرد در ذکر برخی دیگر از اقدامات انجام‌شده در بخش مرکزی نوشهر گفت: بهره‌برداری از مخزن آب ۵۰۰ هزار لیتری روستای پی‌کلا با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان و همچنین ساخت ساختمان دهیاری همین روستا و با اعتبار بالغ بر یک میلیارد تومان، بهره‌برداری از سه سایت تلفن همراه BTS با اعتباری بالغ بر ۷۵ میلیارد ریال و سایت مخابراتی تلفن همراه با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال در روستای کردیکلا، افتتاح پروژه تقویت ولتاژ برق و پایداری شبکه در روستای سیاهرود با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، افتتاح واحد فرآوری کننده و بسته‌بندی سبزیجات با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد ریال در روستای تازه‌آباد، افتتاح سالن ورزشی روستای کهنه‌سرا با اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد ریال، افتتاح پروژه سر دهانه رودخانه روستای عالم‌کلا با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال، افتتاح ۱۹ طرح اشتغالزایی کمیته امداد امام خمینی(ره) با اعتباری بالغ بر ۹ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۹۰ نفر مستقیم، افتتاح پروژه روکش آسفالت روستای منوچهرکلا به متراژ ۵ هزار متر مربع و با اعتبار ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، بهره‌برداری واحد تولیدی شرکت نوآوران ستاره نوشهر، تولید کننده سکوهای بتونی با هزینه‌کردی بالغ بر ۴ میلیارد ریال و با ظرفیت ایجاد اشتغال ۶ شغل مستقیم و چندین شغل غیر مستقیم، آغاز عملیات ساخت پروژه سرشاخه‌گیر رودخانه روستای خیرودکنار با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال و بسیاری موارد دیگر، از جمله مهمترین اقدامات محقق شده در بخش مرکزی نوشهر می‌باشد که بخش اعظم آن طی ایام دهه فجر سالجاری رسما به بهره‌برداری رسیده‌اند.
بخشدار بخش مرکزی شهرستان نوشهر، جذب و جلب و هدایت خیرین روستاهای این بخش را از جمله یکی دیگر از اقدامات مدیریت شده در این ایام عنوان کرده و تصریح داشت: هدایت اعتبارات اخذ شده یا تخصیص یافته از منبع همیاری‌های مردمی و خیرین به سمت اقدامات عمرانی، از جمله یکی دیگر از فعالیت‌هایی بود که به واسطه این امر و هماهنگی با شوراها و دهیاران بخش مرکزی نوشهر، شاهد توسعه عمرانی روزافزون در این بخش بوده‌ایم. به‌عنوان مثال خانواده مرحوم مهدی‌زاده در سنگ‌تجن، یک میلیارد تومان جهت انجام اجرای آسفالت، خانواده مرحوم سالاری‌فر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان جهت احداث پل شهرک فرمانداری و روستای سنگ‌تجن، همیاری بالغ بر ۳ میلیارد تومانی از سوی خَیِر مدرسه‌ساز آقای صفایی در کهنه‌سرا که قریب ۲ ماه پیش افتتاح گشت، احداث سالن ورزشی با همیاری ۵ میلیارد تومان که در دهه فجر امسال افتتاح شد، از جمله برخی از اقدامات مهم عمرانی از منبع همیاری‌های مردمی و خیرین بوده است.
وی با اشاره به فقدان مرکز آتشنشانی در حوزه شرق روستاهای بخش مرکزی نوشهر گفت: ایجاد دو مرکز آتشنشانی در دو نقطه کهنه‌سرا و ونوش مدنظر ماست که خیر جهت تامین هزینه آن هماهنگ گشته و هماهنگی در خصوص ملک مورد نیاز در حال انجام است. یک آتشنشانی نیز در خضرتیره در حال فعالیت می‌باشد.
وی پیشنهاد داد: در بحث ایجاد مرکز آتشنشانی، خیری اعلام آمادگی جهت تامین اعتبار یک میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز آتشنشانی داشته اما مشکل ملک مورد نیاز وجود دارد. خیرین می‌توانند به این مساله نیز ورود کرده و ما را در خدمات‌رسانی به روستاهای بخش با تامین زمین مورد نیاز جهت اجرای پروژه‌های عمرانی‌ای از این دست نیز یاری دهند. حفظ جان مردم و ایجاد فضای امن در جامعه همواره مهمترین هدف ماست.
مهندس کرد با اشاره به اینکه مردم نبایستی از لحاظ معیشتی و حفظ سلامت در مضیقه باشند، گفت: با هماهنگی دهیاران و کارورزان بهداشتی، سرویس‌دهی منظمی به روستائیان در حال انجام می‌باشد. طرح شهید حاج‌قاسم سلیمانی با هدف تامین سلامت بهداشتی و امنیت اجتماعی و معیشتی روستائیان در حال انجام است که در این زمینه از فرماندار شهرستان، مجموعه بهداشت و درمان، سپاه ناحیه نوشهر و… صمیمانه قدردانی می‌گردد. همچنین اجرای گشت رضویون در روستاها که با حضور سپاه در خصوص ایجاد امنیت شهروندی و محلات و پیشگیری از جرائمی همچون سرقت کابل و… انجام می‌شود، در حفظ امنیت عمومی و اجتماعی روستاها بسیار موثر بوده است.
وی با اعلام بازنگری در طرح هادی روستایی در ده روستا از بخش مرکزی نوشهر گفت: بازنگری طرح هادی برخی از روستاهای بخش مرکزی نوشهر در مواردی با تاخیر ۱۵ ساله مواجه بود که با حضور فرماندار و نماینده مردم منطقه در خانه ملت، انجام پذیرفت. همچنین دهیاران و شوراهای اسلامی روستایی، همواره در کلیه امور یاری‌گرمان بوده و پای کار بوده‌اند. به عنوان مثال در بخش اقدامات عمرانی روستاهای علی‌آباد میر، نوده، پی‌کلا و سنگ‌تو ساختمان دهیاری خود را احداث نموده‌اند. روستای سنگ‌تو علاوه بر تقبل هزینه و اجرای ساختمان دهیاری، اقدام به ساخت پارک زیبایی نیز نموده است. این روستا مشکل ضعف ولتاژ برق نیز داشت که با ورود فرماندار، مرتفع گردید. حضور مسئولین محلی با حمایت‌های دلگرم‌کننده مردمی در بسیاری موارد، موجب افزایش سرعت توسعه عمرانی روستایی ما گشته است.
بخشدار بخش مرکزی شهرستان نوشهر پیرامون عدم تحقق انتظارات در بخش تامین اعتبار از منابع دولتی گفت: فشار تحریم و عدم تحقق پیشبینی‌ها در بحث درآمدی در سطح کلان کشور، موجب گردید اعتبارات چشمگیری از منابع دولتی متوجه روستاها نشد اما بخش اعظم از همین اعتبارات کم با پیگیری‌های فرماندار و نماینده مردم منطقه در مجلس، به این حوزه تخصیص یافت و مسلماً با طرح مطالبات پیوسته همین مسئولین، به اعتبارات بیشتری نیز دست خواهیم یافت اما جا دارد به‌طور ویژه از حضور صمیمی و دلگرم‌کننده مردم و خیرین در تامین اعتبارات قدردانی گردد.
وی در شرح برخی دیگر از مشکلات و نیازهای روستاهای بخش مرکزی اظهار کرد: عدم اجرای استاندارد دوربرگردان‌ها در حوزه روستایی، این محور را بسیار حادثه‌خیز ساخت که خوشبختانه با تامین اعتبار جهت ساماندهی دوربرگردان در محور روستای اندرور و امیررود، مشکل این دو نقطه مرتفع خواهد گشت. علاقمندان به اجرای این پروژه می‌توانند پیشنهاد خود را به بخشداری ارائه نمایند.
وی تاکید کرد: با توجه به آنکه قریب ۶۵ درصد از جمعیت شهرستان نوشهر در روستاهای بخش مرکزی ساکن هستند، بازدیدهای مدیران شهرستان از روستاهای بخش بایستی بیشتر باشد. چانه‌زنی مدیران از جمله بخشدار، نماینده، فرماندار و دیگر مسئولین در جلب و جذب اعتبارات بخش دولتی لازم و در پیشبرد اهداف توسعه‌محور مناطق مختلف موثر خواهد بود. مسئولین باید جهت جذب اعتبارات دولتی، مطالبه‌گر باشند. سکوت مسئولین، خسارت مردم را در پی خواهد داشت. وقتی بخشدار فقط در اتاقش نشسته باشد، مطمئناً اتفاقی در جلب اعتبارات نخواهد افتاد.
وی در شرح برخی دیگر از اقدامات انجام شده در روستاهای بخش مرکزی نوشهر گفت: در پاشاکلا ساماندهی و ترمیم جاده با حضور و مطالبه مسئولین، بخشداری و فرمانداری و… پس از دو سال به نتیجه رسید. تقاطع نیرنگ مطالبه ۱۵ ساله شهروندان بود که نقشه‌برداری آن در روزهای اخیر انجام و به زودی با احداث زیرگذر یا میدان به سرانجام خواهد رسید. در خصوص احداث ساختمان معطل‌مانده هلال‌احمر در بخش مرکزی نوشهر، با ورود نماینده منطقه و با درخواست از سازمان هلال‌احمر کشور، موفق به تخصیص ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار ملی گشته‌ایم.
وی در خصوص سیاست فرافکنی و اقدامات پوپولیستی برخی مسئولین که عمده عملکردشان محدود به طرح مشکلات و چالش‌ها می‌گردد، گفت: هنر مسئولین واقعی، در بکارگیری توانمندی و مدیریت در اجرای پروژه‌هاست. وقتی بودجه و اعتبار فراهم باشد و مسئول کاری انجام دهد، کار بزرگی صورت نگرفته است! بلکه مدیریت و اجرای پروژه‌ها در نهایت مشکلات، ارزشمند خواهد بود.


بخشدار بخش مرکزی شهرستان نوشهر پیرامون بهره‌وری حداکثری سواحل آزاد شده در این حوزه گفت: از دهیاران و شوراهای روستایی تقاضا می‌شود نسبت به تعرضات به سواحل آزاد شده، کوتاهی نکرده و تخلفات را به بخشداری گزارش نمایند. در روستاهای امیررود و حسن‌آباد مواردی بوده که اقدامات موثری در رفع آن صورت پذیرفت. همچنین در روستای پی‌کلا موردی وجود دارد که دهیار و شورا معتقدند از گذشته راه دسترسی از کوچه‌ای به ساحل وجود داشت. با امور منابع طبیعی و بنیاد مسکن نشستی در این‌خصوص انجام گشت. بازدید میدانی نیز صورت پذیرفت. منابع طبیعی معتقد است ساحل مربوطه در اختیار آنهاست اما جاده دسترسی که اهالی شهرک آنرا بسته‌اند، به‌خاطر کوتاهی سال‌های گذشته، امروز مبدل به یک چالش شده است. اگر در طرح هادی روستا، جاده‌ای پیشبینی شده باشد، هیچ مانعی برای بازگشایی مسیر مذکور وجود نخواهد داشت.
وی افزود: در اجرای دوربرگردان‌ها، از منبع اعتبارات دولتی بهره خواهیم برد. همچنین در فقره پل شمجاران و میدان تازه‌آباد به خیریان، اقدامات مطالعاتی انجام و به‌زودی پس از اخذ اعتبار لازم، عملیاتی خواهد گردید.
مهندس یزدان کرد در بخش پایانی این گفتگو اظهار داشت: ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را در پیش داریم که آمادگی لازم در اجرای مطلوب آن با کمک مسئولین شهرستان مهیا خواهد بود. دفتر بخشداری همواره پذیرای حضور مردمی و طرح نقطه‌نظرات و مطالبات می‌باشد. سرکشی از دهیاری‌ها و شوراها در هر عصر انجام می‌شود و امیدواریم با افزایش بازدیدهای میدانی مسئولین از حوزه‌های روستایی، سیر رو به توسعه روستاهای بخش مرکزی نوشهر، سرعت بیشتری بیابد.
وی در خاتمه افزود: از همراهی، مساعدت‌ها و توجهات امام‌جمعه شهرستان نوشهر در ایجاد فضای همدلی میان مسئولین در جهت انجام مطلوب امور و خدمات‌دهی به مردم، صمیمانه قدردانی می‌گردد. آگاهی مسئولین از فرصت‌ها و چالش‌های هر منطقه اگر با روحیه مسئولیت‌پذیری همراه باشد، یقیناً انجام امور نیز راحت‌تر محقق خواهد گشت.

خاطرنشان می‌گردد؛ روستاهای بخش مرکزی شهرستان نوشهر در دوره مسئولیتی یزدان کرد؛ با شور و نشاطی کم‌نظیر در انجام پروژه‌های عمرانی متعدد و همزمان همراه گشت.