احداث ایستگاه کنترل فشار و خط لوله انتقال گاز ۳۰ اینچ نور_کلارآباد   آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث ایستگاه کنترل فشار و خط لوله انتقال گاز ۳۰ اینچ نور_کلارآباد   پایگاه خبری هچیرود؛ پیمان شعبانی‌تبار: آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث ایستگاه کنترل فشار و خط لوله انتقال گاز ۳۰ اینچ نور_کلارآباد به روش EPC […]

احداث ایستگاه کنترل فشار و خط لوله انتقال گاز ۳۰ اینچ نور_کلارآباد

 

آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث ایستگاه کنترل فشار و خط لوله انتقال گاز ۳۰ اینچ نور_کلارآباد

 

پایگاه خبری هچیرود؛ پیمان شعبانی‌تبار:

آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث ایستگاه کنترل فشار و خط لوله انتقال گاز ۳۰ اینچ نور_کلارآباد به روش EPC به طول تقریبی ۷۴ کیلومتر در تازه‌آباد نوشهر، با حضور مسئولین استانی و شهرستانی کلید خورد.

 

در این مراسم دکتر علیخانی معاون امور عمرانی استانداری مازندران، مهندس مفخمی مدیر منطقه ۹ عملیات انتقال گاز، مهندس شکوهیان معاون مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، دکتر مایلی مدیرعامل شرکت گاز مازندران، رستم زرودی فرماندار شهرستان نوشهر و سایر مسئولین دستگاه‌های اجرایی و اداری شهرستان و منطقه حضور داشته‌اند.

 

با حضور علیرضا شکوهیان، معاون مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران امروز سه‌شنبه ۸ شهریور ماه ۱۴۰۱ عملیات اجرایی احداث خط لوله ۳۰ اینچ انتقال گاز «نور-کلارآباد» آغاز شد.

 

به گزارش پایگاه خبری هچیرود، در آئین کلنگ‌زنی این پروژه علیرضا شکوهیان، معاون مدیرعامل، ایجاد منبع مناسب ذخیره‌سازی گاز و حفظ و تقویت پایداری خطوط به‌ویژه انتقال گاز به غرب استان مازندران و همچنین تامین پایدار سوخت پاک برای مصرف نیروگاه ۴۸۰۰ مگاواتی و ۵۰ مگاواتی نوشهر را از اهداف پروژه خواند و  اظهار کرد: این خط لوله همچنین در صورت بروز مشکل عملیاتی در خطوط فعلی و در دست احداث به حفظ پایداری انتقال گاز کمک خواهد کرد.

 

وی با اشاره به اینکه اجرای این پروژه آزاد‌سازی بخش زیادی از اراضی مستقر در حریم  خط لوله را در پی دارد، گفت: با اجرای این پروژه و آزادسازی حریم، شاهد رونق کسب و کار مجاورین خط لوله خواهیم بود.

 

شکوهیان افزود: کاهش معضلات ناشی از نیاز به تخریب مستحدثات واقع در حریم در بخشی از مسیر از دیگر مزیت‌های اجرای پروژه است.

 

در ادامه معاون امور عمرانی استانداری مازندران طی اظهاراتی از تریبون این مراسم؛ محرومیت‌زدایی و رفع مشکلات عمرانی و اقتصادی را از جمله اصول اعتقادی دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: توزیع توسعه متوازن اقدامات عمرانی زیرساختی در سطح استان و حفظ محیط زیست و منابع طبیعی از دیگر باورهای این دولت می‌باشد.

 

دکتر رضا علیخانی؛ داشتن روحیه جنگنده جهت عبور از موانع را از الگوهای مدیریت جهادی عنوان کرد و تصریح داشت: عدم بزرگنمایی اقدامات کوچک و تلاش بی‌وقفه، لازمه‌ی مدیریت صالح و مسئولیت‌پذیر می‌باشد.

 

علیخانی الگوی اقتصاد مقاومتی را استفاده حداکثری از منابع موجود جهت رفع مشکلات مردم در راستای تحقق توسعه پایدار دانست.

 

وی عملیات اجرایی  پروژه خط لوله ۳۰ اینچ انتقال گاز «نور-کلارآباد»، را دارای بالاترین ضریب اطمینان و استاندارد جهانی ارزیابی کرد.

 

فرهاد حسنی، مجری طرح خط لوله دهم سراسری گاز نیز در این آئین گفت: در این پروژه ۷۴ کیلومتری، عملیات مکانیکال خط لوله با ضخامت ۳۰ اینچ، اجرای ۱۲ ایستگاه LBV، ۲ ایستگاه لانچر و ریسیور و  احداث ایستگاه کنترل فشار انجام می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه عملیات تعویض کلاس خط لوله ۳۰ اینچ سرخس – نکا به‌طول تقریبی ۱۸۰۰ متر در محدوده شهرستان فاروج واقع در استان خراسان شمالی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: این پروژه به درخواست همکاران منطقه ۴ عملیات انتقال گاز و پس از تصویب هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران در دستور کار قرار گرفته است.

 

حسنی، درباره فعالیت‌هایی که تاکنون درخصوص این پروژه انجام شده است، توضیح داد: عملیات میدانی نقشه‌برداری از مسیر، شروع عملیات تجهیز کارگاه، حمل ماشین آلات به محل پروژه، عایق کاری ۸۰ درصد لوله‌ها، اتمام جوشکاری حدود ۷۰ درصد عملیات در منطقه فاروج و حمل ۱۰ کیلومتر لوله به محل پروژه از اهم اقدام‌ها بوده است.

 

مجری طرح، با توجه به تعارض‌های انجام شده به حریم خط لوله در سالیان قبل گفت: فرآیند تحصیل اراضی نیز آغاز شده که موفقیت در آن نیازمند همکاری و مساعدت همه جانبه مراجع قضایی، ادارات و دستگاه‌های مرتبط است.

 

در بخش دیگر از این مراسم مدیرعامل موسسه نیروگستر قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در خصوص اجرای خط لوله انتقال گاز ۳۰ اینچ نور- کلارآباد اظهار داشت: این خط لوله به عنوان خط دوم ۳۰ اینچ شمال کشور به طول ۷۵ کیلومتر توسط هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی قرارگاه اجرا خواهد شد و هدف از اجرای آن ایجاد منبع متناسب ذخیره‌سازی گاز در زمان اوج مصرف در سطح استان مازندران و همچنین حفظ پایداری انتقال گاز در صورت بروز مشکل عملیاتی برای هر یک از خطوط فعلی و جدید عنوان شده است.

 

گلپور افزود: عدم رعایت حریم اختصاصی مسیر خط لوله و ساخت ابنیه‌های مسکونی و تجاری در محدوده حریم و همچنین عبور تأسیسات شهری از مسیر خط لوله از اهم موانع و مشکلات اجرای این پروژه است.

 

وی ضمن اشاره به توان اجرایی قرارگاه در این حوزه گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه سازندگی کشور، طراحی و اجرای بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر خط انتقال نفت و گاز را در خشکی، دریا و مناطق صعب‌العبور، طبق استانداردهای فنی به اتمام رسانده است. طراحی و اجرای خطوط انتقال نفت خام و فرآورده‌ای نفتی، طراحی و اجرای خطوط گاز در دریا و خشکی، طراحی و اجرای ایستگاه‌های تقویت فشار گاز و تلمبه‌خانه‌های نفتی از توانمندی‌های دیگر قرارگاه در این عرصه است.

 

رستم زرودی، فرماندار شهرستان نوشهر در آیین احداث ایستگاه کنترل فشار نور و خط لوله انتقال گاز ۳۰ اینچ نور- کلارآباد را یکی از مهمترین پروژه های دولت سیزدهم در منطقه عنوان کرد و گفت: این پروژه که دارای ۷۵ کیلومتر است و چهار شهرستان غرب مازندران از جمله نور، نوشهر ،چالوس و عباس آباد را پوشش می دهد که ۷۰ درصد آن در نوشهر اجرا می شود.

 

زرودی افزود: یکی از مهمترین خدمات این پروژه بزرگ که مگا پروژه بوده این است که ۲۰ میلیون مترمربع از زمین های مردم منطقه آزادسازی می شود و از حریم ۱۵۰ به خط D به ۱۵ متر حریم کاهش پیدا می کند.

 

در آئین آغاز  عملیات اجرایی  پروژه خط لوله ۳۰ اینچ انتقال گاز «نور-کلارآباد»، معاون عمرانی استانداری مازندران و فرماندار شهرستان نوشهر و شماری از مقامات استان و شهرستان حضور داشتند.