شهردار نوشهر: احداث جزیره مصنوعی؛ سند توسعه شهر بندری نوشهر اشاره: نخستین گفتگوی اختصاصی و رسانه‌ای ۱۴۰۰ توسط این مجموعه رسانه‌ای با شهردار نوشهر رقم خورد. اعلام رسمی طرح ایجاد جزیره مصنوعی که بازتاب گسترده‌ای در سطح کشور و حتی رسانه‌های برون‌مرزی داشت، بهانه‌ای گشت تا بحث و تبادل نظر پیرامون این پروژه عظیم گردشگری […]

شهردار نوشهر:
احداث جزیره مصنوعی؛ سند توسعه شهر بندری نوشهر


اشاره: نخستین گفتگوی اختصاصی و رسانه‌ای ۱۴۰۰ توسط این مجموعه رسانه‌ای با شهردار نوشهر رقم خورد.
اعلام رسمی طرح ایجاد جزیره مصنوعی که بازتاب گسترده‌ای در سطح کشور و حتی رسانه‌های برون‌مرزی داشت، بهانه‌ای گشت تا بحث و تبادل نظر پیرامون این پروژه عظیم گردشگری با مهندس علی امانی، محور اصلی این گفتگو گردد. در کنار کشف رمز از قابلیت‌های اجرایی احداث جزیره مصنوعی در نوشهر، به بررسی اجمالی برخی از مهمترین اقدامات شهرداری و شورای اسلامی شهر بندری نوشهر در سالی که گذشت پرداخته، به‌همراه گپ و گفتی کوتاه و رسانه‌ای از مهمترین اقدامات عمرانی که نوشهر در سال ۱۴۰۰ شاهد آن خواهد بود…

“نوشهر”، شهری متمدن و روبه توسعه

گفتگو از؛ پیمان شعبانی‌تبار:
شهردار نوشهر در ابتدای این گفتگو، ضمن آرزوی تجربه سالی سرشار از شادی، سلامتی و کامیابی برای هموطنان مخصوصا شهروندان نوشهری و برچیده شدن شرایط اپیدمی ویروسی از جامعه جهانی، اجرای پروژه عظیم ساخت جزیره مصنوعی در دریای نوشهر را سندی از توسعه‌یابی این شهر بندری ارزیابی کرد و گفت: طرح ساخت جزیره مصنوعی در دریای نوشهر با مساحت ۱۸ هکتار، در فاصله یک کیلومتری از نوار ساحلی، پروژه عظیمی است که شاید در نگاه نخست به‌خاطر اعتبار مورد نیاز جهت اجرای آن، ناشدنی به‌نظر برسد اما این به آن معنی نیست که از عهده انجام آن برنیاییم.

علی امانی در شرح جزئیات بیشتر از طرح ساخت جزیره مصنوعی در نوشهر اظهار کرد: زمزمه‌های نخستین و جدی اجرای چنین طرحی پس از آغاز به کارم از سال ۱۳۹۷ در دوره پنجم شورای اسلامی نوشهر، با گرفتن مشاور طرح _مورد تایید سازمان بنادر و دریانوردی_ کلید خورد. طرح احداث جزیره مصنوعی ۱۸ هکتاری در دریای نوشهر دارای دو فاز بوده که فاز نخست اقدامات اولیه و مطالعاتی آن انجام و فاز دوم شامل اخذ پروانه احداث، در دست پیگیری می‌باشد.

وی در اظهارنظری پیرامون نقد منتشر شده به همین قلم و در این مجموعه رسانه‌ای نسبت به شبهات نسبت داده شده به این طرح، پاسخ داد: به برداشت برخی افراد، این طرح شاید یک وهم قلمداد گردد، اما روزی که در قریب ۱۰ سال پیش، کلنگ احداث نیروگاه زباله‌سوز به زمین زده شده بود، نیز چنین واکنش‌هایی را شاهد بوده‌ایم و امروز می‌بینیم دومین نیروگاه زباله‌سوز کشور به بهره‌برداری رسید.

امانی با تاکید بر این نکته که بایستی با بهره‌وری مناسب از منابع و فرصت‌های خدادادی، بهترین اتفاقات عمرانی را رقم بزنیم؛ اذعان کرد: موافقت اولیه احداث جزیره مصنوعی در نوشهر اخذ گردید. بر اساس کتابچه طرح تهیه شده از سوی مشاور طرح که حدود ۳۰۰ صفحه مطالعاتی می‌باشد و به تایید سازمان بنادر و دریانوردی رسید، پس از تایید اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران، عملا وارد فاز صدور مجوز پروانه ساخت شده‌ایم. در این فاز بایستی فراخوان جهت جذب سرمایه‌گذار داده شود. مکاتبات لازم انجام و اقدامات استعلامات اداره کل منابع طبیعی مازندران، دریابانی و سازمان محیط زیست که موانع زیست‌محیطی آن مرتفع خواهد شد، در حال پیگیری جدی است و تا این لحظه حداقل ۳ سرمایه‌گذار بالای هزار میلیارد تومانی اعلام آمادگی جهت مشارکت در اجرای این طرح نموده‌اند.

امانی خاطرنشان کرد: این پروژه قرار نیست از پول مردم یا از منبع اعتبارات ملی بهره ببرد. کلیه هزینه‌های اجرای پروژه مذکور، از محل سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی تامین خواهد شد. تحقق احداث جزیره مصنوعی دریای نوشهر سند توسعه این شهر بندری خواهد بود. شهردار نوشهر با اعلام برگزاری نشست رسانه‌ای در روزهای پیشِ‌رو پیرامون شرح جزئیات این پروژه گفت: پرسش‌هایی برای افکار عمومی شکل گرفته است و انتظار دارم با حمایت اهالی یاری‌رسان رسانه، فرصت پاسخگویی به این پرسش‌ها فراهم آید. تحقق پروژه احداث جزیره مصنوعی در نوشهر، محتاج انرژی مثبت است. نه اظهارنظرهای منفی نگرانه. “نوشهر”، شهری متمدن و روبه توسعه است. در تاریخ مدیریت خود، هرگز وعده‌ای نداده‌ام که نتوانم انجامش دهم.

وی در شرح بیشتر از محاسن محیطی این پروژه گفت: حدود ۳۰ سال است که بندر نوشهر درگیر ورود رسوبات به حوضچه آرامش و اسکله پهلوگیری کشتی‌هاست و همواره تخلیه رسوبات مذکور، مشکلاتی را با خود داشت.رسوباتی که در حوضچه آرامش بندر نوشهر جمع می‌شود و تخلیه آن همواره مشکلاتی را در پی داشت، به عنوان مصالح مورد نیاز جزیره مصنوعی و در فضای میانی جزیره برای پرکردن لایه میانی و بالا آوردن سطح آن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی تصریح داشت: رسانه‌ای نمودن این طرح، یک وعده یا تاکتیک انتخاباتی نبود. تاکید می‌کنم که به مناسبت فرارسیدن نیمه شعبان به مردم هدیه شد و یقینا پس از کلید خوردن طرح، باورپذیری آن در افکار عمومی شکل خواهد گرفت.

شهردار نوشهر در ادامه این گفتگو در خصوص مهمترین اقدامات انجام شده طی سال ۱۳۹۹ گفت: تبدیل بودجه ۴۰ میلیاردی به بودجه ۸۲ میلیارد تومانی از جمله اتفاقات قابل ذکر سال گذشته بود که علاوه بر محقق گشتن آن، از رقم این بودجه پیشی گرفته و در حال تنظیم متمم به شورای اسلامی شهر می‌باشیم. در حالیکه تنها ۱۵ درصد افزایش عوارض ساختمانی داشتیم و باتوجه به وجود تعامل بسیار مطلوب شهرداری و شورای اسلامی، توانستیم رقم اعتباری عمرانی شهری را بالاتر نیز ببریم.

امانی با اعلام افزایش بودجه ۸۲ میلیاردی سال گذشته به بودجه ۱۸۱ میلیارد تومانی در سال‌جاری (۱۴۰۰) گفت: افق بسیار روشنی را برای شهر بندری نوشهر پیشبینی می‌کنیم. در سال ۱۳۹۹ شهر بندری نوشهر به کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده؛ حال آنکه در ۱۴۰۰ شاهد پروژه‌های عمرانی بزرگتری خواهیم بود.

وی ضمن یادآوری این نکته که نوشهر در سال‌های گذشته از اقدامات زیرساختی عمرانی فاصله گرفته بود؛ گفت: حق شهروندان نوشهری در توسعه‌یابی این شهر بندری، بیش از اینهاست و به یاری خداوند، اقدامات مطلوب مجموعه شهرداری و به مدد وجود تعامل بسیار خوب مابین شهرداری و شورای اسلامی شهر، چشم‌انداز بسیار خوبی برای نوشهر قابل تصور است.

امانی در خصوص اقدامات انجام‌شده در آستانه نوروز ۱۴۰۰ گفت: اگرچه با توجه به شرایط اپیدمی کرونا ویروسی، اقدامات معمول و مرسوم جهت استقبال از مسافران نوروزی در دستور کار نبود؛ اما مانند سال‌های گذشته، سیمای شهر، جلوه‌های نوروزی خود را یافت. زیباسازی محیطی، بهسازی و رنگ‌آمیزی جداول، نصب المان‌های نوروزی و ایجاد فضای سبز، خط‌کشی معابر، بهبود و ساماندهی سیستم نورپردازی و روشنایی سطح شهر و… از جمله اقدامات انجام شده در استقبال از سال جدید بود که به بهترین نحو انجام پذیرفت.

امانی افزود: آغاز به‌کار پروژه احداث پارک بهارستان از جمله اتفاقات مهم دوره پنجم شورای اسلامی شهر نوشهر بود که در سال گذشته آغاز و پیشبینی می‌شود در نیمه نخست ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی تصریح کرد: تملک این باغ یک هکتاری مسیر سختی را پیمود و نهایتاً شهرداری نوشهر توانست به نفع شهروندان، احداث پارک چند منظوره‌ای که طرح آن توسط تیم کانون مهندسین شهرستان نوشهر تدوین گشت، از حدود ۳ ماه پیش کلید بزند. ایجاد زمین ورزشی چمن مصنوعی چند منظوره، ایجاد پارکینگ، غرفه‌های صنایع دستی از آثار هنرمندان منطقه، پیشبینی غرفه‌های غذای محلی، احداث پل عابر با کف شیشه‌ای، پیشبینی فضای نمازخانه، اجرای سرویس‌های بهداشتی مجزای بانوان و آقایان و… از جمله برخی از امکانات این پارک در آینده نزدیک خواهد بود.

شهردار نوشهر در ادامه، ضمن اشاره به دیگرِ اقدام عمرانی و زیرساختی بزرگ نوشهر که در سال گذشته آغاز گشت، گفت: پل بزرگ “ماشلک” که با تکیه بر توانمندی‌های شهرداری کلنگ احداث آن بر زمین خورد، با اعتبار پیشبینی شده بالغ بر ۳۸ میلیارد تومان آغاز به کار کرد. این پل در دو قطعه طراحی گردید که قطعه ضلع جنوبی تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید. تا این لحظه ۷ میلیارد تومان اعتبار تزریق گشت و کار احداث آن به طور شبانه‌روزی در حال انجام است. وی افزود: ساماندهی بازار روز نوشهر، اجرای سنگ‌فرش و ایجاد تیرهای روشنایی، مستحکم سازی سازه‌های قدیمی بازار روز، آجرکاری نماهای آن، زیباسازی محیطی، بازسازی جای‌جای بازار، ساماندهی و جابجایی بازار میوه‌فروشان، پیاده‌رو سازی وسیع در سطح شهر، ترمیم و اجرای آسفالت معابر سطح شهر، از جمله برخی دیگر از اقدامات سال گذشته بوده است. البته شاید هنوز کوچه‌های فرعی معدودی نیاز به ترمیم یا اجرای آسفالت نیاز داشته باشد که آنهم به زودی محقق خواهد گشت.

وی در ادامه گفت: ساماندهی بلوار شهید کریمی از اتفاقات مهم نوشهر در سال ۹۹ بود. متاسفانه در ۵ سال اخیر، قریب ۱۳ نفر فوتی در این مسیر را شاهد بوده‌ایم، که با همکاری پلیس راهور و مصوبه شورای ترافیک، از یک تهدید، فرصت فراهم شد. دومین پیاده‌راه زیبای کشور در این مسیر ایجاد گشت که با سنگفرش بسیار جذاب و زیبا، پذیرای شهروندان و گردشگران در چهارفصل خواهد بود. در این پیاده‌راه، بار ترافیکی به باند شمالی و جنوبی منتقل گشت و نیمی از عرض پیاده‌روی شمالی و جنوبی سابق، به خیابان سواره افزوده گردید. حدود ۳۰۰ اصله درخت با قطر بالا از منطقه دشت نظیر منتقل و در این مسیر کاشته شد. همچنین در ورودی غربی پیاده راه خیابان شهید کریمی، المان جدیدی حاوی نام‌نوشته نوشهر نصب گردید تا مجموع اقدامات مذکور بتواند فضای جذاب و خاطره‌آفرینی را برای شهروندان و گردشگران رقم بزند.

شهردار نوشهر پیرامون اقدامات در راستای ساماندهی بار ترافیکی مرکز شهر گفت: در خصوص اقدامات ترافیکی مرکز شهر نوشهر، سه پارکینگ جدید با مشارکت بخش خصوصی در حال ساخت است که در مجموع ظرفیت تحمل ۴۰۰ خودرو را خواهد داشت. همچنین دو دوربرگردان در ابتدا و انتهای بلوار فردوسی انجام و اصلاح هندسی برخی معابر پیشبینی گردید. بعلاوه مسیر مصلی تا بریدگی چمران در دست انجام تعریض، اصلاح هندسی معابر و بهسازی پیاده‌رو قرار دارد. در خیابان ۱۵ خرداد از تقاطع دهخدا تا تقاطع دادگستری، با کم کردن فضای سبز ضلع شمالی مسیر، یک لاین سواره اضافه خواهد شد. در بسیاری از معابر، جهت بهسازی مسیر، جابجایی درختان را داشته‌ایم که این امر ادامه خواهد داشت. جهت بهسازی سیستم روشنایی، اصلاح هندسی و رفع بار ترافیکی، بلوار سعدی برای مدت کوتاهی مسدود گشته تا نهایتا پس از این اقدامات با جلوه تازه‌ای از این گذر، روبرو گردیم.

وی افزود: در خیابان کنار رودخانه حدفاصل خیابان فردوسی به سمت کمربندی، با تملک ۲۵ واحد مسکونی و اقدامات همزمان ایجاد دیواره حفاظتی و اجرای آسفالت در ماه‌های آینده، به زودی شاهد اتصال خیابان فردوسی به کمربندی خواهیم بود. در خیابان امیر کبیر اقدام به احداث پلی گردید که تاکنون بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار صرف گشته است. ساماندهی مزار قدیمی در خیابان شهید سنگاری را شاهد بوده‌ایم. دیواره سازی رودخانه کرکرودسر از دیگر اقدامات سال گذشته بود. هدایت آب‌های سطحی، بازآفرینی سیترا و احداث یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین شهر بازی‌های شمال کشور در این مجموعه، که در حال انجام می‌باشد؛ از سایر اقدامات قابل اشاره است و اگر با وضعیت کرونا درگیر نبودیم، تا کنون به بهره‌برداری می‌رسید. امانی در بخش پایانی این گفتگو، در خصوص وضعیت بهره‌وری از سواحل آزاد شده حوزه شهری نوشهر گفت: در بخش ساماندهی و بهره‌وری سواحل آزادشده، اقدامات خوبی صورت پذیرفت. ایجاد پیاده‌راه سلامت در این مسیر، در دستور کار قرار دارد که البته در این‌خصوص منابع طبیعی جهت واگذاری عرصه آن در حال عقد قرارداد با شهرداری نوشهر می‌باشد و در صورت عقد این قرارداد، بلافاصله اقدام عمرانی پیشبینی شده، کلید خواهد خورد.

شهردار نوشهر در خاتمه خاطرنشان کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته در دوره پنجم شورای اسلامی شهر نوشهر و باتوجه به چند پروژه بزرگ و زیرساختی‌ای که اتمام یا آغاز عملیات اجرایی آن در ۱۴۰۰ محقق خواهد گشت، به زودی شهر بندری نوشهر در ردیف شهرهای توسعه‌یافته و مدرن و با قابلیت بهره‌مندی حداکثری قابلیت‌ها و فاکتورهای گردشگرپذیری قرار می‌گیرد.