أعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان اللعین الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله ربّ العالمین، والصّلاهُ والسّلامُ علی سیّد الانبیاء والمرسلین حبیبِ اله العالمین أبی القاسم المصطفی محمّد، صلّی اللّه علیه و آلِه الطّیبین الطّاهرین، المعصومین المکرمین، الهداهِ المَهدیین. اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوی اللّه یَا عِبادَاللّه. در جلسه گذشته در ششمین ویژگی لباس عرض کردیم […]

أعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان اللعین الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله ربّ العالمین، والصّلاهُ والسّلامُ علی سیّد الانبیاء والمرسلین حبیبِ اله العالمین أبی القاسم المصطفی محمّد، صلّی اللّه علیه و آلِه الطّیبین الطّاهرین، المعصومین المکرمین، الهداهِ المَهدیین.
اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوی اللّه یَا عِبادَاللّه.
در جلسه گذشته در ششمین ویژگی لباس عرض کردیم که لباس انتخابی است. لذا آدم باید لباس را انتخاب کند اولا؛ ثانیا باید خودش انتخاب کند. براساس آیه هُنّ لباسٌ لکم و أنتم لباسٌ لهنّ، زن و شوهر همین جورند. اولا باید همدیگر را بپسندند و انتخاب کنند؛ ثانیا باید خودشان همدیگر را ببینند و انتخاب کنند نه دیگران. در توضیح این مطلب باید عرض کنم که برای انتخاب همسر معیارهایی وجود دارد که اولا انسان باید براساس آن معیارها، همسر را انتخاب کند. همین بحثی که ما مشغول آن هستیم و داریم ویژگی های همسر خوب را خدمتتان عرض می کنیم. ده ها ویژگی و خصوصیت باید در طرف مقابل، دختر یا پسر وجود داشته باشد و آنها لحاظ شود، بعد انتخاب صورت بگیرد. ثانیا باید همسر را طرف خودش انتخاب کند؛ نباید انتخاب همسر را به عهده دیگران گذاشت. این مطلب را خواستم یک مقدار بیشتر باز کنم تا شبهه ای پیش نیاید که پس درانتخاب همسر، بزرگترها نقشی ندارند؛ یا به تعبیری می گوییم که در انتخاب همسر، پدر و مادر نباید دخالت کنند؛ به آنها ربطی ندارد. بگوییم مثلا چون جوان است و مستقل است و باید خودش انتخاب کند، پس دیگران اصلا نباید نظر دهند، پیشنهاد دهند و خودش هست خودش؛ نه، هرگز به این معنا نیست. خودش انتخاب کند یعنی تصمیم نهایی انتخاب همسر با این جوان است؛ یا دختر یا پسر. یعنی خودش باید ببیند و آن معیارهایی که در طرف وجود دارد یا نه، خودش باید حلاجی و بررسی کند؛ بعد ببیند آن معیارها آیا با معیاری که خود در نظر دارد، سازگار است یا نه. لذا برای رسیدن به این نتیجه قطعا نظر پدر و مادر خیلی مهم است. قطعا کمک والدین خیلی مهم است. راهنمایی والدین بسیار تاثیرگذار است. اصلا چه بسا والدین که معمولا این جوری است، والدین دختری را معرفی کنند یا پسری را معرفی کنند، پیشنهاد کنند، والدین می آیند از فلان دختر تعریف و تمجید می کنند، نمی شود نقشی برای والدین قائل نشد و بگوییم هرچه هست خود جوان است چون انتخاب با خودش است. نه، حتی دیگران غیر از پدر و مادر، دوست است، رفیق است، فامیل است، نزدیک یا دور، غیر از اعضای خانواده، لذا اگر پیشنهادی، راهنمایی ای و اگر کمکی در این زمینه انجام می شود، کار بسیار درست و پسندیده ای است. اینکه عرض کردیم خودش باید انتخاب کند، آن تصمیم نهایی است که ببیند آیا با معیارهایی که خودش دارد، سازگار است یا نه؛ به تعبیری که قبلا عرض کردیم آیا این زن، زن زندگی برایش می شود یا نه؛ این جوان و پسر، مرد زندگی برایش می شود یا نه؛ حلاجی کند، با پیشنهادها و راهنمایی ها و کمک هایی که دیگران می کنند، تصمیم نهایی با خودش باشد. لذا منظور ما از خودش انتخاب کند این است که جوان باید آزاد باشد. به این نکته دقت کنید، جوان باید آزاد باشد و با آزادی و با اختیار، همسرش را انتخاب کند. به تعبیری ازدواج تحمیلی نباید باشد. ازداوج با یک شخص، دختر یا پسر، تحمیلی نباید باشد. نه اینکه خدای نکرده بدون اجازه والدین باشد. بدون مشورت والدین باشد. مثلا بگوییم در دانشگاه، خیابان، پارک، مهمانی ها و در اینگونه جمع ها، براساس احساسی که به جوان دست می دهد، آنطور انتخاب کند؛ منظور این نیست.

باید بگوییم چون جوان، مستقل است و باید انتخاب کند به هیچ یک از معیارهای عقلی و شرعی توجه نکند، خودش و خودش، نه هرگز، منظور ما اینگونه نبوده و منظور شرع هم این نیست. انتخاب آزادانه با جوان است اما با مشورت و راهنمایی و کمک بزرگتر ها از جمله پدر و مادر، انتخاب براساس معیار با آزادی با توجه به شرایط و سازگاری معیارها نسبت به همدیگر.
خدایا عاقبت امر همه ما ختم به خیر بفرما؛ تا ما را نیامرزیدی از دار دنیا مبر؛ خدایا به همه جوان های ما زندگی خوب عنایت بفرما؛ سعادت و خوشبختی نصیب همه جوان ها بفرما؛ خدایا همه مریض ها، سفارش کرده ها شفا عنایت بفرما؛ خدایا لباس زیبای فرج به قامت رعنای امام عصر بپوشان؛ ما را از سربازان خوبش قرار بده؛ به رهبر معظم انقلاب صحت و سلامتی، تندرستی، طول عمر و نفوذ کلمه عنایت بفرما؛ مقام شهداء و امام شهداء عالیست، متعالی بفرما؛ کید، مکر و توطئه دشمنان به خودشان برگردان؛ خدایا همه گذشتگان، مؤمنین و مؤمنات ببخش و رحمت فرما.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ اِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
صدق الله العلی العظیم

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله و الصلاه و السلام علی رسول الله و آله آل الله واللعن الدائم علی اعدائهم اعداءالله من الان الی یوم لقاءالله. اللهم صلّ و سلّم و زِد و بارِک علی علیٍ أمیرالمومنین و وصی رسول ربِّ العالمین، و علی فاطمه الزهرا سیده نساءالعالمین، و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمدبن علی و جعفربن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمدبن علی و علی بن محمد والحسن بن علی و الحجه القائم المنتظر عجل الله تعالی فرجه و سهل الله مخرجه.
مجددا خودم و همه شما نمازگزاران، برادران و خواهران را به رعایت تقوای الهی دعوت می کنم.
اولین مطلب راجع به سیل اخیر در اکثر استان های کشور است. اولا ابراز همدردی می کنیم با سیل زدگان و حادثه دیده ها. ثانیا عرض تسلیت و تعزیت داریم خدمت خانواده هایی که عزیزانشان را از دست دادند. چند مطلب را خیلی خلاصه خدمت عزیزان عرض می کنم. چرایی سیل و چه کار باید کرد؟ چرا سیل آمد؟ آیا ربطی هم به ما دارد یا نه؟ سهم ما در آمدن یا نیامدن سیل چقدر است؟ وقتی سیل آمد، وظیفه ما در برابر سیل و سیل زدگان چیست؟ چه کار باید کنیم؟ ده ها مطلبی که می شود عنوان کرد و پاسخی برایش پیدا کرد. بارش شدید باران و جاری شدن آب های فراوان و با سرعت را سیل می گویند. حال طغیان آب چه از طریق باران یا رودخانه و دریا. وقتی آب طغیان می کند و با شدت سرازیر می شود تشکیل سیل می دهد و به آن سیل می گویند و این کاملا طبیعی است. وجود سیل کاملا طبیعی است. شما رودخانه ها و آبراه های فراوانی را در سراسر کشور می بینید که این نشان دهنده سیل در زمان های گذشته بوده است و چیز جدیدی نیست. الحمدلله بارش ابتدای سال، بارش بسیار خوبی بوده؛ هرچند انتظار با این کمیت، کسی نداشت؛ اما لطف خدا اولا به عنوان بارش باران شامل حال ما شد. به تعبیر کارشناسان، ما از دوره خشکسالی خارج شدیم و وارد عصر ترسالی شدیم. این انتظار را باید داشته باشیم که از این به بعد باران ها زیاد شود؛ ولی باید مدیریت شود که باران تبدیل به سیل نشود. این باران های سیل آسا به صورت کاملا طبیعی، باید مسیر طبیعی خودش را طی می کرد. ولی مسیرها و مسیل ها متاسفانه بسته بود؛ وقتی مسیل بسته باشد به صورت باز طبیعی، سیل تخریب می کند. وقتی آب با این حجم و شدت بیاید، به جسمی برخورد کند، شکننده است. حال می خواهد به صخره بخورد، می خواهد به پل بخورد یا به خانه و تأسیسات، خراب می کند. آیا یک دفعه آمدند افرادی مسیر سیل را بستند و نگذاشتند این سیل از مسیر رد شود یا نه جریان یک چیز دیگری است؟ ببینید اینکه افرادی بیایند یا نهادی بیاید مسیرها را هنگام سیل ببندد که بعد شاکی شویم که نگذاشتند عده ای، سیل خراب کرده، باید مقصر را در این زمینه پیدا کنیم، اصلا چنین چیزی شدنی نیست. امکان ندارد کسی بیاید در مقابل سیل با هر وسیله ای، طبیعی یا غیر طبیعی بایستد و مقاومت کند. شما ببینید در طول سال های گذشته خودمان کارهایی را کردیم که اولا سرعت و شدت سیل را زیاد کردیم. دقت کنید، ما کاری کردیم که سرعت سیل و شدت سیل را زیاد کردیم. ثانیا مسیل ها را ما تبدیل کردیم و تغییر کاربری دادیم و نگذاشتیم سیل به صورت طبیعی از مسیر خودش عبور کند. پس کار یک دفعه و یک زمان خاص و حتی یک ساله هم نیست. در طول چندین سال گذشته ما با دست خودمان، هم کاری کردیم که این آب هایی که سرازیر می شود شدت پیدا کند و هم مسیرها و مسیل ها را بستیم و نگذاشتیم که آب به صورت طبیعی رد شود. ما چه کار کردیم؟! جنگل ها را از بین بردیم. درخت ها را قطع کردیم. مجوزهای ساخت و ساز در دل جنگل و حتی در حاشیه جنگل ها را دادیم.

مجوز قطع درختان را در اماکن مختلف دادیم. در حاشیه رودخانه ها تأسیسات ایجاد کردیم. بعضی از مسیل های طبیعی سیل را به پارک و پارکینگ تبدیل کردیم. چیزهایی که خودمان کردیم. حال اگر با این صورت، سیلی جریان پیدا کند، این حجم عظیم آب با این سرعت کجا باید برود؟ طبیعی است که وارد شهر می شود؛ وارد روستا می شود؛ وارد خانه ها می شود و خراب می کند و ویران می کند. الان شما بعد از سیل این همه خسارت های جانی و مالی را دارید مشاهده می کنید. بعد از این دیگر بعضی از نهادها و بعضی از افراد اعلام می کنند که جلوی ساخت و ساز بی رویه و غیرمجاز را بگیرید؛ دیگر مجوز ندهید؛ باید با این متجاوزین برخورد شود. می شود نوش دارو بعد از مرگ سهراب. آن چیزی که الان ما داریم خصوصا در شمال، برای اینکه ملموس باشد من عرض میکنم، مشاهده می کنیم، جنگل خواری یعنی چه؟ جنگل خواری یعنی سیل؛ دریاخواری یعنی چه؟ یعنی سیل؛ رودخانه خواری یعنی سیل؛ ساخت و ساز در حاشیه رودخانه ها یعنی سیل؛ تبدیل رودخانه ها به تأسیسات، چه رفاهی باشد و چه تفریحی، یعنی سیل؛ هموار کردن مسیل رودهای کوچک و رودهای بزرگ، دره ها، به بهانه های مختلف یعنی سیل؛ اینها را همه می دانند، هم مردم و هم مسئولین می دانند. اما هر روز داریم خلاف ها و تخلف ها را می بینیم. عرض کردم شمال، جای دوری نرویم، ما همین اطراف خودمان را مثال بزنیم، در همین شهرستان نوشهر و چالوس، عزیزانی که از مرکز استان به سمت غرب می آیند، ببینید در مسیر راه، وقتی وارد شهرستان نوشهر می شوید تا پایان چالوس را من مثال می زنم، به سمت جنگل نگاه کنید تا چشم کار می کند، ساختمان است؛ تا چشم کار می کند حتی با ابزار آلات غیرعادی و معمولی مصالح می برند، چند هزارمتری داخل کوه و جنگل، آنجا ساخت و ساز به بهانه های مختلف انجام می دهند و هنوز هم مشغولند، هنوز هم مشغولند. آدم وقتی نگاه می کند همه اینها مال بعد از انقلاب است. شما نقشه ها را نگاه کنید، تصاویر ماهواره ای نگاه کنید، حتی عکس های عادی و معمولی افراد را قبل از انقلاب در این مسیر نگاه کنید و الان نگاه کنید چه خبر است! اینها یعنی سیل. این تغییر و تحول یعنی سیل؛ این یعنی تغییر اکوسیستم؛ این یعنی تخریب محیط زیست؛ نه، یعنی تهدید محیط زیست؛ تخریب منابع طبیعی؛ یعنی تجاوز به حقوق دیگران؛ این یعنی سیل. معنای طبیعی اش همین است. یعنی خرابی، یعنی آلودگی، یعنی جان مردم را گرفتن، نفس مردم را گرفتن، مردم و جامعه را به ستوه درآوردن، پس ما می توانیم جلوی تخریب سیل را بگیریم یا تخریب ها را کمتر کنیم. عرض کردم سیل طبیعی است، باران طبیعی است، حجم انبوه بارش ها هم طبیعی است. اما جلوی خسارت ها را ما می توانیم بگیریم؛ هم نگذاریم که آب به این صورت وارد شهرها شود و هم کاری نکنیم و سد نکنیم و مانع نشویم که آن وقت تخریب ایجاد شود. پس باید مدیریت کرد. مدیریت اولا مربوط به قبل از بحران است. ثانیا بعد از بحران. اینکه می گویند مدیریت بحران، درست است وقتی بحرانی، حادثه ای، اتفاقی سهمگین افتاد باید مدیران بیایند وسط، اما باید چطور تصمیم بگیرند؟ با تمهیداتی که از قبل اندیشیدند، با آن ابزار، با آن مقدمات بیایند بحران را مدیریت کنند. پس مدیریت، اول به قبل از بحران برمی گردد، بعد به خود بحران است. سر و سامان دادن به اوضاع به هم ریخته مثل این چند روز گذشته، آمادگی از قبل، تمهید مقدمات، اطلاع رسانی و هشدار به موقع به افراد، خانواده ها، روستاها و شهرها و حضور به موقع در صحنه و بسیج تمام امکانات کشور، این یعنی مدیریت بحران.

در این سیل الحمدلله نهادهای زیادی پای کار آمدند که جای تقدیر و تشکر دارد. اولا خود مردم، هم حادثه دیده ها و هم اطرافیان در سراسر کشور، مردم خوب و عزیز و شریف و مسلمان و غیرمسلمان نوع دوست ایران وارد میدان شدند و الحمدلله خیلی هم خوب کمک کردند. نیروهای مختلف مسلح، نظامی، انتظامی، پاسداران و بسیجیان عزیز ما بسیار زحمت کشیدند و تلاش کردند؛ استانداران، فرمانداران، بخشداران، شهرداران و سایر نهادهایی که من باز اسم تک تک آنها را نمی توانم بگویم. همه زحمت کشیدند، انصافا زحمت کشیدند. از همه عزیزان تقدیر و تشکر می شود. امیدواریم که دیگر شاهد حوادث تلخ این چنینی نباشیم.
نکته بعدی فقط فهرست وار من چند مناسبت را خدمت عزیزان عرض کنم. روز دوشنبه دوازدهم فروردین، روز جمهوری اسلامی ایران است. با رأی مردم، جمهوری اسلامی مستقر شد. الحمدلله با حضور مردم در صحنه جمهوری اسلامی استمرار پیدا کرده و ان شاءلله هم با دعا و حضورمان ان شاءلله در صحنه های مختلف ملی، سیاسی و فرهنگی، این جمهوری اسلامی به حکومت اسلامی و تمدن اسلامی و ان شاءلله تحویل صاحب اصلی اش امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دهیم ان شاءلله.
دوشنبه سالروز شهادت آقا امام کاظم علیه السلام خدمت عزیزان تسلیت عرض می کنم.
روز سه شنبه سیزدهم فروردین، روز طبیعت است. طبیعت گردی و تفریح، کار بسیار عالی؛ اما باید با طبیعت مهربان باشیم؛ خوش بگذرانیم، شاد باشیم، اما خیلی از شادی ها را با ندانم کاری ها و سهل انگاری ها و بی توجهی ها تبدیل به غم و عزا نکنیم.
روز چهارشنبه، چهاردهم فروردین، بیست و هفتم رجب عید مبعث پیامبر نور و رحمت، پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله و سلم، تبریک عرض می کنم این عید سعید را خدمت همه عزیزان، محضر مقام معظم رهبری و خدمت ساحت مقدس قطب عالم امکان امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف. بزرگترین عید در تاریخ بشریت، عید مبعث است. آخرین پیامبر و آخرین کتاب برای هدایت بشر، آخرین دین که جامع ادیان الهی است، آمد برای هدایت بشر که انسان را و بشر را از ضلالت و گمراهی نجات دهد. چرا دین آمد که نجات دهد؟ به خاطر اینکه بشر و عقل بشر نمی تواند تمام جوامع دنیا و آخرت را درک کند. بله، اگر عقل بشری به آنجا قد می داد و می توانست همه جوامع حداقل دنیای ملموس را درک کند، نیاز به دین نبود؛ اما عقل انسان قد نمی دهد. چه رسد به مابعد این دنیا، آخرت که این عقل هیچ اطلاع و آگاهی از دنیای دیگر ندارد و آنچه که هم عقل درک می کند از طریق آیات و روایات است. پس این دین است که باید به ما راه را نشان دهد و دست ما را بگیرد تا در جهل و گمراهی مادی و دنیوی گیر نکنیم؛ و ان شاءالله سعادتمند در دنیا و آخرت باشیم، ان شاءالله.
ان شاءالله که همه ما دیندار واقعی باشیم؛ دین مدار باشیم و ان شاءالله سعادتمند دنیا و آخرت و در دنیا و هم آخرت پیامبراعظم دست ما را بگیرند و ان شاءالله مورد شفاعت ایشان در آخرت قرار بگیریم، ان شاءالله.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ ﴿۱﴾فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ ﴿۲﴾ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿۳﴾
صدق الله العلی العظیم
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته