خطبه های نماز جمعه ۹۷/۱۱/۱۲ شهر هچیرود به امامت حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدمجتبی رسولی جویباری خطبه اول السلام علیکم و رحمه الله أعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان اللعین الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدالله الواحد الاحد، الفرد الصمد الذی لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ، والصلاه والسلام علی السید […]

خطبه های نماز جمعه ۹۷/۱۱/۱۲ شهر هچیرود به امامت حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدمجتبی رسولی جویباری

خطبه اول

السلام علیکم و رحمه الله

أعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان اللعین الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدالله الواحد الاحد، الفرد الصمد الذی لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ، والصلاه والسلام علی السید الامجد المحمود الاحمد ابی القاسم المصطفی محمد صلی الله علیه و اله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین الهداه المهدیین.

اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله.

بحث ما در باب ویژگی های همسر خوب بود و در ذیل ویژگی های اخلاق خوب، براساس آیه ۲۱ سوره روم، عرض کردیم که اخلاق خوب یعنی هر آن چیزی که زن و شوهر را به آرامش برساند؛ اعم از رفتار، کردار، عمل، عکس العمل، آداب، رسوم، سخن، نگاه و مسائلی از این دست. راه رسیدن به آرامش و لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا را باید ما پیدا کنیم و بیان کنیم. عرض کردیم که در همین آیه خداوند می فرماید: وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَرَحْمَهً، یک از راه ها مودت و رحمت است. محبت و دوستی و ایثار و گذشت راه دیگر است؛ یعنی اگر زن و شوهر بخواهند به آرامش برسند باید اهل مودت و رحمت باشند؛ باید بینشان مودت و رحمت حکم فرما باشد؛ اول محبت و دوستی و بعد ایثار و گذشت و از خودگشتگی. عرض کردیم که هر دو اینها در ذیل اخلاق خوب و خوش اخلاقی از ویژگی های همسر خوب محسوب می شود. یکی دیگر از راه های رسیدن به آرامش، اعتماد و اطمینان به همدیگر است؛ یعنی همسر خوب باید قابل اطمینان باشد؛ باید قابل اعتماد باشد؛ نسبت به همدیگر باید امین باشند؛ حافظ اسرار همدیگر باشند؛ اسرار همسر خود را اسرار خود بداند و آبروی همسر خود را آبروی خودش به حساب بیاورد. اگر مرد احساس کند که همسرش امین است؛ قابل اعتماد است؛ حرف های او را به کسی نمی گوید؛ درد و دل هایش را به جای دیگر انتقال نمی کند؛ عیب های او، خطاهایی که دارد، لغزش هایی که دارد، اشتباهاتی که دارد، آنها را به دیگری نمی گوید؛ اسرار فقط پیش خودش می ماند؛ اگر این احساس را مرد داشته باشد و این احساس اطمینان را نسبت به همسر داشته باشد، قطعا در کنار همسر احساس آرامش می کند. زن هم به همین صورت است؛ هر آنچه راجع به مرد گفتیم، زن هم به همین صورت است. نسبت به شوهر و مرد باید این احساس را داشته باشد تا به آرامش برسد. مردی قابل اطمینان است که حافظ اسرار زن خودش باشد. زمانی که در کنار هم با اطمینان و اعتماد زندگی کنند، قطعا آن آرامش بینشان برقرار خواهد شد. سوره بقره آیه ۱۸۷: هُنَّ لِبَاسٌ لَکُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ، زنان لباس و پوشش برای شما مردان هستند و شما مردان هم لباس و پوشش برای زنانتان هستید. و این یعنی کمال اتصال، کمال وابستگی و کمال اعتماد و اطمینان زن و مرد، نسبت به همدیگر، به حدی که نسبت به هم همانند لباس باشند، مثل لباس باشند؛ لباس هم می پوشاند، هم زیبا می کند و هم اعتماد به نفس و آرامش می دهد. زن و شوهر این چنین هستند. باید همدیگر را بپوشانند، باید عیب ها را بپوشانند، زیبایی ها را جلوه دهند و باید نسبت به هم وابستگی و اعتماد و اطمینان داشته باشند که اگر خداوند توفیق و عمری عنایت کند در خطبه های بعد توضیحاتی را تقدیم شما عزیزان خواهم کرد.

خدایا اعتماد و اطمینان بین مؤمنین را هر روز بیشتر بفرما؛ خدایا وابستگی ها و دلبستگی های بین زن و شوهر را بیشتر بفرما؛ خدایا محبت و علاقه و گذشت بین زوجین را بیشتر بفرما؛ عاقبت امر همه ما، فرزندان ما، جوان های ما ختم به خیر بفرما؛ تا ما را نیامرزیدی، از دار دنیا مبر؛ خدایا همه مریض ها، مریض های اهل اسلام، مریض های این جمع، منسوبین به این و سفارش کرده ها لباس عافیت بپوشان؛ خدایا لباس زیبای فرج به قامت رعنای امام عصر بپوشان؛ ما را از سربازان خوبش قرار بده؛ چشمان گنهکار ما را به جمال نورانیش روشن و منور بفرما؛ قلب مقدس و نازنینش را از همه ما راضی و خشنود بفرما؛ به مقام معظم رهبری صحت و سلامتی، تندرستی، طول عمر و نفوذ کلمه عنایت بفرما؛ خدایا مقام شهداء و امام شهداء عالیست، متعالی بفرما؛ خدایا شرّ دشمنان به خودشان برگردان؛ پروردگارا همه گذشتگان، مؤمنین و مؤمنات ببخش و رحمت فرما.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ اِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

صدق الله العلی العظیم

خطبه دوم:

بسم الله الرحمن الرحیم

أحمده و أستعینه و أؤمن به و أتوکل علیه و أشهد ان لا اله الا الله وحده لاشریک له و أنّ محمداً عبده و رسوله أرسله بالهدی و دین الحق، اللهم صلّ و سلّم و زِد و بارک علی علیٍ أمیرالمومنین و وصیّ رسول ربّ العالمین، و علی فاطمه الزهراء سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدیْ شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمدبن علی و جعفربن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمدبن علی و علی بن محمد والحسن بن علی و الحجه القائم المنتظر عجل الله تعالی فرجه و سهّل الله مخرجه.

مجددا خودم و همه شما نمازگزاران، برادران و خواهران را به رعایت تقوای الهی دعوت میکنم. اولین مطلب، تقدیر و تشکر از فرماندار محترم و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به خاطر این طرح و برنامه بسیار عالی و تشکر و تقدیر از همه مسئولین اجرایی شهرستان به خاطر همراهی و همکاری در این طرح و برنامه. چه خوب است سالی یکی دو بار این برنامه در شهرستان و در شهر های مختلف اجرا شود. به جای اینکه مردم به ادارات و دستگاه های اداری و اجرایی مراجعه کنند، ادارات و نهادها به سراغ مردم بروند. این کار معنای دقیق و عملی با مردم بودن است. اگر بخواهیم بیشتر بفهمیم که چقدر مردم با مسئولین هستند و مسئولین با مردم هستند و هیچ فاصله ای بین آنها وجود ندارد، یکی از راه ها همین است؛ به جای اینکه همیشه مردم به سراغ مسئولین بروند و وارد ادارات شوند، یکی دو بار هم در سال شده، مسئولین به سراغ مردم بیایند و از نزدیک با درد مردم آشنا شوند. عرض کردم که یک وقت مردم به ادارات مراجعه می کنند و مسئولین و خدمتگزاران پاسخ می دهند و کارشان را راه می اندازند؛ اما این معنای برای مردم بودن است؛ اینکه هر کسی به وظیفه اش عمل کند، از وظیفه اش تخطی نکند، بجا و به موقع به داد مردم برسد و مشکل مردم را حل کند. این یعنی کار برای مردم و کار بسیار خوب و درستی هم است. ولی آمدن به خدمت مردم و از نزدیک درد مردم را بین خودشان لمس کردن، معنایش با مردم بودن است. با مردم بودن و برای مردم بودن خیلی فرق می کند. مسئولین باید با مردم و برای مردم باشند. با مردم و برای مردم کار کنند. اینکه مسئولین خدمت مردم می رسند، اوج تکریم ارباب رجوع است؛ البته خدمت مردم به مردم در اداره به معنای عدم تکریم نیست. خب طبیعی است کار باید در اداره انجام شود، چون هر کاری یا هر اداره ای ساز و کار خودش را دارد، زیرساخت ها و امکانات در اداره مستقر است ولی آمدن خدمت مردم سالی یکی دو بار، کوچ کردن از اداره و به میان مردم آمدن، اعلان وفاداری و اعلان خدمت صادقانه و خالصانه است و اینکه مردم ولی نعمت ما هستند و همه ماخدمتگذار مردم هستیم. باز هم در پایان از فرماندار محترم و رئیس محترم شورای هماهنگی و همه دوستان و رؤسای محترم ادارات که قبول زحمت فرمودند، تقدیر و تشکر میکنم.

مطلب بعدی اینکه امروز دوازدهم بهمن سالروز بازگشت پیروزمندانه حضرت امام به میهن اسلامی در سال ۵۷ و آغاز دهه مبارکه فجر و چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است. چهل سالگی انقلاب را خدمت همه عزیزان تبریک عرض می کنم، خدمت ملت شریف ایران خصوصا خدمت رهبر معظم انقلاب و همه مبارزین و انقلابیون و فجرآفرینان انقلاب اسلامی و این ایام را گرامی می داریم و یک مقدار چهل سالگی انقلاب را مرور می کنیم که چهل سال مقاومت و ایثار و پیروزی برای ما رقم زده است. چهار دهه از عمر بابرکت انقلاب می گذرد و الان انقلاب به مرحله بلوغ و رشد خود رسیده است. مرحله پختگی، مرحله تثبیت، مرحله ثبیت هویت و شخصیت فرد در چهل سالگی و تثبیت هویت انقلاب در چهل سالگی پیروزی انقلاب.

چهل سال تجربه، چهل سال تمرین، چهل سال فراز و نشیب و چهل سال مقاومت و ایستادگی و چهل سال دشمن ستیزی و البته چهل سال ایمان و اعتقاد راسخ به انقلاب، چهل سال آرمان خواهی، چهل سال وفاداری به نظام، چهل سال التزام و پایبندی به دین و حکومت دینی و ولایت فقیه. و الان جشن چهل سالگی انقلاب را ان شاءالله برپا خواهیم کرد. جشن چهل سالگی یعنی جشن افتخار و اقتدار ملت. خب در این چهل سال ما چه کردیم؟ و چه باید بکنیم؟ در علت محدثه انقلاب، اعتقاد و باور حضرت امام و همه مبارزین و انقلابیون و عملکرد همه آنها، ایجاد و تشکیل حکومت اسلامی پس از سرنگونی رژیم پهلوی بوده و علت مُبقیه انقلاب هم مردمی بودن، زیر چتر دین با پرچم ولایت فقیه است. دوباره تکرار می کنم، علت مُبقیه انقلاب اسلامی مردمی بودن زیر چتر دین با پرچم ولایت فقیه است. لذا از همه مبارزین، از همه انقلابیون و از همه سیاسیون قبل از انقلاب باید تجلیل و تقدیر کرد. الان کار به این نباید داشته باشیم که آنهایی که در مبارزه با رژیم پهلوی همراه امام بودند، در کنار امام بودند با چه انگیزه ای بودند؟ ولی همه آنها دست به دست هم دادند تا امام در این مسیر موفق شود. همه آنها خشت ها را روی هم گذاشتند، زحمت کشیدند، تا انقلاب به پیروزی برسد. باید از انقلابیون قبل از انقلاب، آنهایی که در پیروزی سهیم بودند و دخیل بودند، تقدیر و تشکر شود؛ چون با امام همراهی کردند، در پیروزی حقیقتا سهم داشتند و برای پیروزی انقلاب و برای سقوط رژیم شاهنشاهی تلاش کردند و زحمت کشیدند. از طرفی باید از همه دولت ها، از همه دولتمردان و از همه خدمتگزاران هم تقدیر و تشکر کنیم چون همه آنها، این را باز هم من تاکید میکنم، که همه دولت ها، همه دولتمردان، همه خدمتگزاران به نظام در جمهوری اسلامی ایران بدون استثنا، تاکید می کنم بدون استثنا، خشت های زرین انقلاب اسلامی را روی هم گذاشتند تا دیوار قوی و محکم انقلاب ساخته شود، تا خانه امن و طلایی حکومت دینی در قالب جمهوری اسلامی شکل بگیرد. اگر این زحمت ها، تک تک آنها در سال های متوالی از اول تا امروز نبود، قطعا انقلاب به چهل سالگی نمی رسید. ما امروز شاهد جشن چهل سالگی انقلاب نبودیم. اگر امروز انقلاب ما مأمن همه مستضعفان عالم است، اگر ملجأ همه مظلومان عالم است، همه مردم به این نظام خدمت کردند؛ همه مسئولین در کنار امام و رهبر معظم انقلاب ایستادند، به این انقلاب کمک کردند، به درخت نوپای انقلاب کمک کردند؛ هر کسی گوشه کار را گرفت و انقلاب را به اینجا رساند، باید از همه آنها تقدیر و تشکر کنیم.

یک نگاه گذرا به دستاوردهای نظام اسلامی داشته باشیم. من خواهش می کنم از همه مسئولین، از همه خدمتگزاران، از همه سخنرانان و از همه تریبون داران در این ایام که حواسشان جمع باشد؛ آنچه که امروز باعث عزت و افتخار و اقتدار ماست نظام اسلامی است؛ انقلاب اسلامی است. من خواهش می کنم در این صحبت ها، خصوصا در این ایام، کاری به دولت ها نداشته باشیم. عزیزان! بارها گفتم، دولت ها می آیند و می روند؛ با هر تفکر و سلیقه ای می آیند و می روند؛ مردم به آنها درست یا غلط که البته درست بوده، تشخیص دادند، رأی دادند و مدتی گذشت و رفتند و خواهند رفت یا در ذهن مردم خواهد ماند یا در زباله دان تاریخ تا ابد منفور ملت خواهند بود. اما آنچه که برای این ملت ماندگار است، نظام اسلامی است؛ زیر پرچم ولایت فقیه. حکومت دینی برای ما ارزش دارد در زیر چتر حکومت دینی، انقلاب اسلامی و نظام اسلامی برای ما ارزشمند است. باید ما از نظام بگوییم، از انقلاب بگوییم، از جمهوری اسلامی بگوییم، نکند خدای نکرده حرفی بزنیم، راهی را برویم، کنایه ای بزنیم که همین مردمی که خون دادند، جان دادند، مالشان را دادند که انقلاب به اینجا برسد، پژمرده و پشیمان و پریشان شوند.

از نظام بگوییم، از انقلاب بگوییم. دستاوردهای هر دولت، دستاورد نظام است و به پای نظام و انقلاب و ولایت فقیه نوشته می شود؛ چه دولت فعلی، چه دولت گذشته، از دولت موقت تا حال، هر دولتی، هر مسئولی کاری انجام داد برای نظام اسلامی، برای مردم این نظام و این انقلاب بوده و به پای این نظام نوشته شده، به پای هیچ احدی نوشته نخواهد شد. در طومار انقلاب آنچه می درخشد، خدمت به مردم در نظام اسلامی است؛ نه در دولت ها! هر دولتی کاری کرده، اگر موفق بوده خدا قوت و دستش درد نکند. لذا آنچه که برای ما ماندگار است، نظام اسلامی است. نگاهی گذرا به دستاوردهای نظام اسلامی در همه دولت ها از روز اول تا به امروز؛ بله! ما معتقدیم که دولت ها و مسئولین که آمدند، کم و کاستی داشتند، قوت و ضعف داشتند، چالش ها وجود داشته اما همه اینها در قالب جمهوری اسلامی و حکومت اسلامی و نظام اسلامی بوده، اولین و بزرگترین و مهم ترین دستاورد نظام اسلامی، ما می توانیم است؛ ما می توانیم. ما با هیچ و با دست خالی شروع کردیم و الحمدلله امروز در خیلی از عرصه ها و در خیلی از صنایع، جزو بهترین های جهان هستیم که فرصت بیان تک تک آنها نیست. خدا را شکر، همه می دانید، از کجا شروع کردیم، با چه اعتباری شروع کردیم، من مطمئن هستم و حاضرم قسم بخورم که این دانشمندان، بزرگان و مسئولین ما، هیچ کس به خاطر فرد و یا گروهی کاری انجام نداده است و هرچه کرده است برای این ملت و نظام اسلامی بوده است، با اعتبار ولی فقیه و ولایت فقیه بوده است؛ برای حمایت از ولی فقیه، حمایت از مردم و انقلاب اسلامی انجام داده است. برگ زرین برای انقلاب اسلامی بوده و هست و خواهد بود. این ما میتوانیم برای انقلاب اسلامی است و امروز هم بهترین راهبرد برای عبور از بحران های مختلفی که داریم همین ما میتوانیم است. خودباوری و اعتماد به نفس ملی و عزت ملی از بزرگترین دستاوردهای نظام اسلامی و انقلاب اسلامی است. امنیت ملی و امنیت پایدار از دستاوردهای دیگر است. استقلال سیاسی، استقلال نظامی با توجه به پیشرفت های عظیم نظامی، پیشرفت های تسلیحاتی و موشکی و هوافضا، استقلال در عرصه دفاعی که الحمدلله شما شاهد هستید که عزیزان ما، دلاورمردان ما در وزارت دفاع، در ارتش، در سپاه، چه چیزی را برای ما به ارمغان آوردند که امروز جزو هشت کشور برتر و در بعضی از جاها جزو چهار کشور برتر جهان هستیم. موشک های بالستیک ما در هوافضا داریم، خوشبختانه، الحمدلله به جایی رسیدیم که پیشرفته ترین سلاح های ابرقدرت های جهان باید در مقابل آنچه که جوان های ما به دست آوردند، زانو بزنند و خدا را شاکر و سپاسگزاریم. یکی از دستاوردهای نظام اسلامی بیداری اسلامی است. الحمدالله، شما نگاه کنید در سراسر جهان درسی که از انقلاب اسلامی مردم گرفتند، آن درس را امروز ما به وضوح داریم مشاهده می کنیم، بیداری که در مردم مسلمان و غیرمسلمان ایجاد شده است، نشأت گرفته از انقلاب اسلامی است. دستاوردهای نظام و انقلاب بسیار زیاد است و وقت ما هم بسیار اندک است. ان شاءالله اگر توفیقی و عمری باشد در خطبه آینده خدمت عزیزان عرض خواهم کرد.

خدای را بر این پیروزی، بر این موفقیت شاکر و سپاسگزاریم. ان شاءالله که ما تا آخر عمر هم انقلابی، زیر پرچم ولایت فقیه و ولی فقیه و رهبری امام خامنه ای باقی بمانیم، ان شاءالله.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿۱﴾ َرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿۲﴾ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا ﴿۳﴾

صدق الله العلی العظیم

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته