خطبه های نماز جمعه ۱۴/۱۰/۹۷ شهر هچیرود به امامت حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدمجتبی رسولی جویباری خطبه اول السلام علیکم و رحمه الله أعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان اللعین الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، الحمد لله ربّ العالمین، والصّلاهُ والسّلامُ علی سیّد الانبیاء والمرسلین حبیبِ اله العالمین أبی القاسم المصطفی محمّد، صلّی اللّه […]

خطبه های نماز جمعه ۱۴/۱۰/۹۷ شهر هچیرود به امامت حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدمجتبی رسولی جویباری
خطبه اول
السلام علیکم و رحمه الله
أعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان اللعین الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، الحمد لله ربّ العالمین، والصّلاهُ والسّلامُ علی سیّد الانبیاء والمرسلین حبیبِ اله العالمین أبی القاسم المصطفی محمّد، صلّی اللّه علیه و آلِه الطیبین الطاهرین، المعصومین المکرمین، الهداهِ المهدیین.
اوصیکُم وَ نفسی بتقوی الله یَا عِبادَاللّه.
بحث ما در باب ویژگی های همسر خوب بود. بعد از بیان ویژگی ایمان، من فکر می کنم ویژگی اخلاق خوب یا خوش اخلاقی خیلی مهم و کارساز و کاربردی است. آنچه که از این عنوان فهمیده می شود، یعنی قابل فهم برای همه کس است، این است که زن و شوهر باید اخلاق خوب داشته باشند یا خوش اخلاق باشند؛ معنای خیلی ساده و روان و همه کس فهمش این است که زن و شوهر هر دو باید دارای اخلاق خوب باشند. هر دو باید خوش اخلاق باشند. هر دو باید نسبت به هم رفتار مناسب داشته باشند. باید برخوردشان نسبت به هم خوب، مناسب و در خور شأن باشد. این تعریف خیلی ساده و روان است. حال من به این تعاریف مطالبی را اضافه می کنم تا به آن نکته اصلی که مدّنظر من است، برسیم.
اخلاق خوب فقط خوش اخلاقی نیست؛ فقط خوش رفتاری نیست؛ بلکه اخلاق خوب مؤلفه ها و مصادیقی دارد که هر کدام از آن مؤلفه ها و مصادیق خود به خود یک ویژگی محسوب می شود. لذا عنوان اخلاق خوب را می خواهیم توضیح دهیم، بعدا متوجه خواهید شد که دربرگیرنده ده ها ویژگی است؛ ده ها عنوان است که ما در سر جمع به عنوان اخلاق خوب خدمتتان تقدیم می کنیم و سعی می کنیم که این ده ها عنوان ریزی که می شود خود به خود یک ویژگی محسوب شود خدمتتان عرض می کنیم.
سوره روم آیه۲۱: وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَرَحْمَهً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ.
از نشانه های لطف پروردگار آن است که از جنس خودتان همسرانی برای شما آفرید تا در کنار آنها یا به تعبیری در کنار هم آرامش یابید و میان شما و همسرانتان علاقه شدید و رحمت قرار داد؛ بی شک در این نعمت الهی برای گروهی که می اندیشند، نشانه های قطعی ست.
اجازه دهید اول من یک نمای کلی از این آیه را خدمتتان عرض کنم و بعد راه تحقّق آن را هم خدمتتان توضیح دهم. روح کلی این آیه این است، دقت کنید، خداوند زن و مرد را از یک جنس آفرید؛ این نیاز به توضیح زیاد دارد، خداوند مرد و زن را از یک جنس آفرید که با ازدواج به آرامش می رسند و رابطه بین آنها براساس مودّت و رحمت است؛ این روح کلی آیه است. نکته اوج این آیه که علما از آن استفاده می کنند، خصوصا در بحث ازدواج و بحث تربیت، لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا است. جان آیه و نکته اوج آیه این است: لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا؛ یعنی هدف از ازدواج رسیدن به آرامش است. ما می خواهیم ویژگی های همسر خوب را بیان کنیم یعنی برای ازدواج چه کسی را انتخاب کنیم. باید مدنظرمان باشد که خداوند متعال هدف از ازدواج را به صراحت می فرماید: لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا؛ یعنی ازدواجی که باید زن و مرد را به آرامش برساند؛ باید ما دنبال کسانی برویم، کسی برویم، فرزندانمان، در یک نقطه ای به جایی برسند که این لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا برایشان محقق شود. نکته اوج همین است. نکته اساسی در ازدواج و زندگی هم همین است.
آرامش مهم ترین چیز در زندگی است. حال این همسر اعمّ از زن و شوهر باید آرامش گر باشند. دقت کنید، باید آرامش گر باشد. همسر باید آرامش دهنده باشد و زندگی هم باید در آرامش باشد.اگر شما می خواهید زندگی را تعریف کنید شاید خیلی از مؤلفه ها برای زندگی خوب انسان در نظر بگیرد که سر جای خودش همه آنها مهم است اما مهم ترین چیزی که زندگی را معنا می کند آرامش در زندگی است که زن و شوهر در زندگی آرامش داشته باشند. حال ما گاهی آسایش و آرامش را اشتباه می گیریم، بعدا توضیح خواهم داد، اما همین قدر بگویم که آسایش به آن برخورداری انسان می گویند؛ برخورداری انسان از رفاهیات، آنچه که می تواند زندگی را از لحاظ ظاهری سر و سامان دهد؛ رفاهیات انسان تأمین باشد؛ این آسایش است. اما آرامش آن طمأنینه، آن اطمینان و آن اعتماد طرفینی و اعضای خانواده از لحاظ جسمی و روحی و روانی را می گویند. آنچه که مدنظر خداوند متعال است این است که زن و شوهر نسبت به هم آرامش داشته باشند. یکی از بهترین راه های رسیدن به آرامش، ازدواج است و اولین اگر نگوییم، یکی از مهترین مؤلفه هایی که زندگی خوب را معنا می کند، موضوع آرامش است؛ همان لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا است. حال من می خواهم به فراخور وقتمان از جلسات آینده ابتدا این آیه را خدمتتان توضیح دهم و بعد برسیم سر این مطلب که راه رسیدن به این آرامش چیست؟ اینکه من موضوع اخلاق را انتخاب کردم، اخلاق خوب یا خوش اخلاقی، اینکه عرض کردم فقط برخورد مناسب نیست، مؤلفه های دیگری هم می خواهد، می خواهم عرض کنم همه مؤلفه ها را می خواهیم ما جهت دهیم به اینکه اینها همه باید دست به دست هم دهند تا زوجین را به آرامش برسانند. حال راه رسیدن به آرامش چیست؟ عرض کردیم اخلاق خوب با مؤلفه های که بنده در نظر دارم و ان شاءالله خدمتتان تقدیم خواهم کرد.

خدایا اخلاق ما را الهی قرار بده؛ ایمان ما را واقعی قرار بده؛ خدایا آرامش ما را در زندگی حقیقی قرار بده؛ خدایا توفیق عبادت و بندگی و توفیق ترک معصیت به همه ما کرامت بفرما؛ تا ما را نیامرزیدی از دار دنیا مبر؛ خدایا همه مریض ها، مریض های اهل اسلام، مریض های این جمع، منسوبین به این جمع و سفارش کرده ها لباس عافیت بپوشان؛ خدایا فرج آقا امام زمان نزدیک بفرما؛ ما را از یاران و سربازان خوبش قرار بده؛ به مقام معظم رهبری صحت و سلامتی، تندرستی، طول عمر و نفوذ کلمه عنایت بفرما؛ مقام شهداء و امام شهداء عالیست، متعالی بفرما؛ نقشه دشمنان به خودشان برگردان؛ خدایا همه گذشتگان، مؤمنین و مؤمنات ببخش و رحمت فرما.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ اِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

صدق الله العلی العظیم. خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله و الصلاه و السلام علی رسول الله و آله آل الله واللعن الدائم علی اعدائهم اعداءالله من الان الی یوم لقاءالله. اللهم صلّ و سلّم و زِد و بارِک علی علیٍ أمیرالمومنین و وصی رسول ربِّ العالمین، و علی فاطمه الزهرا سیده نساءالعالمین، و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمدبن علی و جعفربن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمدبن علی و علی بن محمد والحسن بن علی و الحجه القائم المنتظر عجل الله تعالی فرجه و سهل الله مخرجه.

مجددا خودم و همه شما نمازگزاران، برادران و خواهران را به رعایت تقوای الهی دعوت میکنم.

اولین مطلب راجع به مجمع تشخیص مصلحت نظام با دو اتفاق مهم است. اول انتصاب حضرت آیت الله آملی لاریجانی به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از ارتحال رئیس فقید مجمع، حضرت آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی و دوم نوزدهم دی ماه سالروز ارتحال رئیس اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی است. فلسفه تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام، حل اختلاف بین مجلس شورای اسلامی و شواری نگهبان است؛ در سال ۶۰ کلید خورد، تا سال ۶۶ به مرحله اجرایی رسید، به دستور حضرت امام این مجمع تشکیل شد و در بازنگری قانون اساسی در سال ۶۸ وظایف این مجمع هم بیشتر و سنگین تر شد و امروز مجمع یکی از ارکان مهم نظام اسلامی و جمهوری اسلامی شد. در واقع حلقه تکمیلی در حاکمیت نظام اسلامی است. می شود این عنوان را هم به آن اضافه کرد که مجمع در واقع مشاور و بازوی رهبر معظم انقلاب است؛ به خاطر اینکه سیاست های کلی نظام پس از بحث و بررسی و تصویب و تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام، توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ می شود؛ این یعنی مجمع جایگاه بسیار رفیع و بلند در نظام اسلامی و جمهوری اسلامی ایران دارد. از زمان تشکیل مجمع تشخیص یعنی از اواخر سال ۶۶ تا سال ۶۸، مقام معظم رهبری، ریاست این مجمع را برعهده داشتند و از سال ۶۸ تا سال ۹۵ هم حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع بودند. بعد از ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی، ریاست موقت مجمع برعهده حضرت آیت الله موحدی کرمانی بود که از سال ۹۶ تا ۹۷ هم مرحوم حضرت آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی ریاست مجمع را برعهده داشتند و الان هم حضرت آیت الله آملی لاریجانی توسط رهبر معظم انقلاب به ریاست مجمع منصوب شدند. اگر نگاه کنیم بیشترین زمان ریاست مربوط به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی است، بیست و هفت سال در این مجمع بودند به عنوان رئیس مجمع، تقریبا پنج دوره، احکامی هم که هر دوره توسط رهبر معظم انقلاب صادر می شد، انتصاب ایشان با تعاریفی که حضرت آقا داشتند نشان از موفقیت ایشان در مجمع بود. خود مرحوم آقای هاشمی مسئولیت های مختلفی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب داشتند تا فرماندهی جنگ، ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهور و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ جزو حلقه اولیه انقلاب و از یاران حضرت امام محسوب می شدند؛ به تعبیر حضرت آقا، مرحوم آقای هاشمی نزدیک ترین شخص به حضرت امام رحمه الله علیه بود و از یاران و همسنگران حضرت آقا؛ خداوند رحمتشان کند و امروز هم حضرت آیت الله آملی لاریجانی یک عالم وارسته، یک شخصیت بزرگ، فاضل، اندیشمند که خدمات علمی ایشان بسیار واضح است و علما و روحانیون مطلع هستند؛ انصافا انسان زحمتکش و عالمی است که وقتشان را در راه ترویج علم گذاشتند؛ از وزنه های حوزه های علمیه به حساب می آید و قریب ده سال هم ریاست قوه قضائیه را برعهده داشتند؛ حضرت آقا از ایشان راضی بودند و راضی هستند که بر ریاست مجمع تشخیص مصلحت ایشان را منصوب کردند. آرزوی توفیق برای این عزیز هم داریم و برای همه این عزیزان و به روح درگذشتگان درود و سلام و صلوات می فرستیم.نکته بعدی اینکه روز دوشنبه هفدهم دی سالروز کشف حجاب رضاخانی در سال ۱۳۱۴ است.

راجع به عفاف و حجاب حرف زیاد است. ما تا حال حرف هم زیاد زدیم. اما واقعیت را باید گفت، نباید پنهان کنیم، مخفی کنیم و بپوشانیم و به تعبیری خودمان را گول بزنیم؛ متأسفانه هر روز وضعیت حجاب و عفاف دارد بدتر می شود. آن روز زنان ما، دختران ما شلاق خوردند، اما نگذاشتند که چادر از سرشان بیفتند؛ روسری نه! چادر از سرشان بیفتد. آن روز مردان ما خون دادند، به شهادت رسیدند تا زنان و دختران ما در امنیت باشند. اصلا انقلاب برای چه بود؟ صدها هزار شهید دادیم تا این نظام در امنیت همه جانبه باشد. اما امروز حجاب و عفاف ما را دارند به تاراج می برند. نوامیس ما را دارند به تاراج می برند و ککمان هم نمی گزد. باز هم می گویم ککمان هم نمی گزد. پس چه شد آن غیرت؟ آن غیرت اسلامی نه! حداقل غیرت انسانی؟! به عنوان یک انسان، یک آدم، یک مرد، آن غیرت چه شد؟ آدم واقعا تعجب می کند که زن و دختر در ملأعام خودشان را به نامحرم نشان می دهند، با وضعیت بسیار زننده، بسیار زشت و وضعیتی که جلب توجه می کند. متأسفانه حال یا شوهر، پدر، مادر، برادر در کنار اینها هستند و او را همراهی هم می کنند؛ اما این غیرت کجا رفته که حداقل ببیند این مرد که ناموسش در معرض دید دیگران و هوس رانی دیگران قرار گرفته است. نکته اینجاست، حتما اینها هم به دنبال ناموس مردم هستند که نسبت به ناموس خودشان بی غیرت شدند و اگر انسان جایی گیر نداشته باشد قطعا حرف می زند؛ یک جایی پایش می لنگد، کارش می لنگد، این غیرت از بین رفته است؛ لذا برایش مهم نیست، اهمیت ندارد، چون اگر اینجا مقاومت کند، در مقابلش مقاومت خواهند کرد و نمی گذارند آن هم به هوس رانیش بپردازد؛ لذا به راحتی از کنارش می گذرد. با توجه به این، باید اعتراف کنیم که آینده، آینده بسیار خطرناکی است. اگر وضع به همین صورت پیش برود، واقعا خطرناک است. ما قبل از انقلاب را دیدیم ، بعد از انقلاب اتفاقی که افتاده، دیدیم و همه امیدوار بودیم که این نظام، نظام اسلامی باشد؛ و الان تمام همّ و غم و آرزوی ما این است که این نظام به صاحب اصلی اش امام زمان برسد، به دست امام زمان سپرده شود. آیا با این وضعیت رویمان می شود که این نظام را تحویل امام زمان دهیم؟ اگر این جامعه را تحویل امام زمان دهیم، چطوری می خواهد تحویل بگیرد؟ باید جامعه، اسلامی باشد، در خور شأن باشد که امام زمان تحویل بگیرد. امروز دل بزرگان، دل رهبر معظم انقلاب از این قضیه خون است. انصافا خون است. اما اگر همه ما غیرت به خرج دهیم؛ همه ما حداقل دور و بر خودمان را ببینیم حداقل؛ جامعه گلستان خواهد شد. همه به راحتی از کنار این داریم می گذریم و وضعیت این جوری هم می شود. با این وضعیت شما در آینده خانواده ای نخواهید دید؛ خانواده وجود نخواهد داشت. البته وضع قراردادی مثل اروپا و غرب که تشکیل خانواده قراردادی می دهند احتمال دارد در کشور ما ادامه پیدا کند؛ اما خانواده به معنای واقعی با این وضعیت اساسش متزلزل خواهد شد؛ فروپاشی خانواده ها قطعا پیش خواهد آمد؛ خیلی باید مواظب باشیم؛ همه مسئولیم؛ تک تک ما مسئولیم؛ تک تک ما از خانه خودمان، همسر، دختران، خواهران، مادران، این حلقه اولیه، بعد هم اقدام کنیم؛ حرف بزنیم؛ تذکر دهیم؛ احساس وظیفه و تکلیف کنیم؛ اگر همه احساس تکلیف کنیم، مطمئنا وضعیت بهتر از این خواهد شد.

اما نکته پایانی که روز چهارشنبه نوزدهم دی سالروز قیام خونین مردم قم در سال ۵۶ می باشد. ساواک در یک مقاله ای به حضرت امام توهین می کند؛ هتک حرمت می کند؛ مردم قم اعتراض می کنند، قیام می کنند، به تبع آن مردم شهرهای دیگر مثل تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد و بقیه شهرها به اعتراض و خونخواهی برمی خیزند تا ریشه رژیم شاهنشاهی و ریشه رژیم ظلم و ستم کنده شود که الحمدلله موفق هم شدند و ریشه آنها را کندند.اما نکته مهم که از جمله درس های نوزده دی است، شناخت دشمن است؛ دشمن شناسی، شناخت به موقع و به هنگام، درک شرایط و زمانه، اقدام به موقع و به هنگام؛ شناخت خیلی خوب است اما شناخت باید به موقع و به هنگام باشد. اما خود شناخت به موقع هم کفایت نمی کند، اقدام باید باشد و آن هم اقدام به موقع و به هنگام. انسان وقتی تکلیف خودش را بشناسد اولا باید به آن عمل کند. ثانیا باید به موقع تکلیف را ادا کند. در نوزده دی، مردم به موقع تکلیف را شناختند؛ هم دشمن را شناختند و هم موقعیت و زمانه را شناختند و هم به موقع اقدام کردند، در حمایت از حضرت امام به عنوان رهبر نهضت و انقلاب؛ وقتی به موقع شروع کردند، به هنگام حمایت کردند، خون دادند، مردم سراسر کشور همراهی کردند و یک موج ایجاد شد. وقتی به هنگام باشد، موج ایجاد می شود؛ طوفان ایجاد کردند و الحمدلله انقلاب هم به پیروزی رسید. باید قدردان همه آنها باشیم؛ حقیقتا باید قدردان باشیم. امروز ما قدردان این انقلاب هستیم اما کسانی که این انقلاب را به وجود آوردند، آن هم شرایط بسیار سخت و خفقان، کار بسیار مشکلی بود؛ وضعیت امروز را شما نگاه نکنید، در گذشته و قبل از انقلاب موقعیت و وضعیت بسیار بد و بغرنج بوده، انقلابیون چطوری مبارزه کردند؟ چگونه ایستادگی کردند؟ واقعا باید قدردان آنها باشیم و به روح همه شان درود و سلام و صلوات می فرستیم. البته برای انقلابیونی که زنده هستند، آرزوی توفیق و سلامت داریم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (۱) اللَّهُ الصَّمَدُ (۲) لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ (۳) وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ (۴)

صدق الله العلی العظیم

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته