السلام علیکم و رحمه الله أعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان اللعین الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، الحمد لله ربّ العالمین، والصّلاهُ والسّلامُ علی سیّد الانبیاء والمرسلین حبیبِ اله العالمین أبی القاسم المصطفی محمّد، صلّی اللّه علیه و آلِه الطیبین الطاهرین ، المعصومین المکرمین، الهداهِ المهدیین . اوصیکُم و نفسی بتقوی الله یاعِبادَ الله. در […]

السلام علیکم و رحمه الله
أعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان اللعین الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، الحمد لله ربّ العالمین، والصّلاهُ والسّلامُ علی سیّد الانبیاء والمرسلین حبیبِ اله العالمین أبی القاسم المصطفی محمّد، صلّی اللّه علیه و آلِه الطیبین الطاهرین ، المعصومین المکرمین، الهداهِ المهدیین .
اوصیکُم و نفسی بتقوی الله یاعِبادَ الله.
در بحث تقوا در زندگی به مبحث تعامل و برخورد شایسته با افراد که همان تقواست، رسیدیم و در جلسه گذشته موضوع همسر را مطرح کردیم و عرض کردیم که زن و شوهر زمانی می توانند در زیر یک سقف زندگی کنند که همسر و همانند و مثل هم باشند و هیچ فرقی بین آنها وجود نداشته باشد. تفاوت های شخصی ملاک نیست بلکه بحث زناشویی و زندگی مشترک، هر دو مثل هم هستند، در زندگی مشترک، هر دو شریک هم در زندگی هستند لذا مثل هم و برابر هم هستند. وقتی موضوع همسر مطرح می شود و بحث انتخاب همسر، اغلب فکر می کنند که منظور از انتخاب همسر و همسر یعنی زن؛ در صورتی که زن و دختر هم در این زندگی و قبل از شروع حق انتخاب دارد، بلکه باید انتخاب کند، دقت کنید، زن و دختر باید انتخاب کند چون یک طرف زندگی همین دختر و همین زن است و همان اندازه ای که مرد سهم دارد به همان اندازه زن هم سهمی در زندگی دارد؛ به قول امروزی ها سهم هر دو حداقل پنجاه پنجاست، سهم مشترک بین زن و مرد؛ ببینید گذشت آن زمانی که وقتی پسری به خواستگاری دختری می رفت، دختر باید منتظر می ماند تا ببیند که پدر و مادرش چه می گویند، حال چه دلش می خواست و چه دلش نمی خواست؛ حرف، حرف پدر و مادر بود؛ اگر جواب بله بود باید پدر و مادر می گفتند و اگر نه، باز هم باید پدر و مادر می گفتند و دختر هم باید به آن تن می داد؛ اختیاری، انتخابی در انتخاب زندگی و انتخاب همسر نداشت. حال اسلام نه تنها این حق را به زن و دختر داده، حق انتخاب را داده، بلکه هر دو را مثل هم می داند و شریک هم در زندگی می داند و برای هر دو سهمی مساوی قائل هست؛ ببینید وقتی براساس اسلام این دو نفر و دو همسر شریک زندگی شدند ابتدا مثل هم هستند و به اندازه هم در زندگی سهم دارند ولی بعداً بعد از شروع زندگی در تقسیم کار، حال یا بصورت فطری و غریزی یا بصورت قراردادی و یا بصورت عاطفی مقدار دخالتشان در زندگی احتمالا متفاوت می شود. تقسیم بندی هایی که بین زن و شوهر انجام می شود، احتمال دارد سهم یک طرف بیشتر از دیگری و یا کمتر از دیگری باشد. مثلا کار در منزل و کار در خارج از منزل، نمی شود گفت هر دو بصورت مساوی است، تقسیم کاری که بین زن و شوهر انجام می شود، مقدار سهمشان همان جا مشخص می شود. مثلا کسب درآمد به عهده چه کسی است، چگونه باید باشد و به چه صورت باید انجام شود،اینها توافقاتی است که در منزل بین زن و شوهر انجام می شود. در تربیت فرزند، ابتدا هر دو سهم مساوی دارند، هر دو مشترک هستند، هر دو باید تلاش کنند اما وقتی ما وارد بطن قضیه می شویم می بینیم که سهم مادر بیشتر از سهم آقاست. رسیدگی به امور آموزشی و تحصیلی فرزندان، چه کسی سهم دارد،چه کسی سهمس بیشتر و یا کمتر هست، اینها توافقاتی است که بعدا در زندگی بین زن و شوهر انجام می شود.
احتمالا عرض کردم، مقدار دخالت در این کم و زیاد شدن بسته به این است که چطور با همدیگر بنشینند و صحبت کنند و سر این قضیه توافق کنند.
اما در مجموع همسر همان طوری که قبلا عرض کردم، هم سر هستند، سر و زندگی شان یکی است، برابر و مساوی هستند و همانند هم و شریک هم در زندگی هم هستند که حقوق و وظایف متقابل دارند که ما ان شاءالله مختصرا به آن خواهیم پرداخت.

پایگاه خبری امام جمعه هچیرود, [۲۳٫۱۱٫۱۸ ۲۲:۴۸]
هم در نگاه اسلام و شرع این را مختصرا بررسی خواهیم کرد و هم از نگاه عرف و عقل، و آن وقت مقایسه خواهیم کرد و در پایان چون مسلمانیم و شیعه هستیم بر مبنای آیات و روایات این موضوع را ان شاءالله تقدیم عزیزان خواهیم کرد.
خدایا ما را همسران خوب زندگی مان قرار بده؛ خدایا همه ما را قدردان همسرانمان قرار بده؛ خدایا عشق و محبت و صمیمیت بین ما و همه همسران را بیشتر بفرما؛ پروردگارا عاقبت امر همه ما، فرزندان ما، جوانان ما ختم به خیر بفرما؛ تا ما را نیامرزیدی و پاک نفرمودی از دار دنیا مبر؛ خدایا شفا و عافیت و سلامت به همه بیماران، بیماران اهل اسلام، بیماران این جمع، منسوبین به این جمع و سفارش کرده ها عنایت بفرما؛ خدایا لباس زیبای فرج به قامت امام عصر بپوشان؛ ما را از سربازان خوبش قرار بده؛ چشمان گنهکار ما را به جمال نورانیش روشن و منور بفرما؛ قلب مقدس و نازنینش را از همه ما راضی و خشنود بفرما؛ به مقام معظم رهبری، صحت و سلامتی، تندرستی، طول عمر و نفوذ کلمه عنایت بفرما؛ خدایا مقام شهدا و امام شهدا عالیست، متعالی بفرما؛ خدایا شرّ دشمنان به خودشان برگردان؛ پروردگارا همه گذشتگان، مؤمنین و مؤمنات ببخش و رحمت فرما.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ ِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
صدق الله العلی العظیم

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله و الصلاه و السلام علی رسول الله و آله ال الله واللعن الدائم علی اعدائهم اعداءالله من الان الی یوم لقاءالله. اللهم صل و سلم و زِد و بارک علی علیٍ أمیرالمومنین و وصی رسول رب العالمین ، و علی فاطمه الزهرا سیده نساءالعالمین ، و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمدبن علی و جعفربن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمدبن علی و علی بن محمد والحسن بن علی و الحجه القائم المنتظر عجل الله تعالی فرجه و سهل الله مخرجه.
مجددا خودم و همه شما نمازگزاران، برادران و خواهران را به رعایت تقوای الهی دعوت میکنم.
اولین مطلب اینکه روز یکشنبه هفدهم ربیع الاول سالروز ولادت باسعادت پیامبر نور و رحمت، حضرت محمد صلی الله علیه و اله و سلّم و میلاد ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت آقا امام صادق علیه السلام است که به محضر مبارک همه شما عزیزان، نمازگزاران، به محضر مقام معظم رهبری و به ساحت مقدس قطب عالم امکان آقا امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف عرض تبریک و تهنیت دارم.
روز اخلاق و مهرورزی هم است و در هفته وحدت هم قرار داریم و این ایام را گرامی میداریم.
رسول خدا، پیامبراعظم، اولُّ ماخَلقَ اللّه به وجود نوریه است لذا هم مقدم بر همه کائنات است و هم اعظم و اشرف از همه مخلوقات عالم؛ به حدی که خداوند متعال فرمود: یا احمد! لولاک لماخلقت الافلاک، یعنی عالم به طفیل وجود نازنین پیامبر اعظم ختم شده است؛ کلّ ماسوی الله به برکت وجود پیامبراعظم وجود و هستی پیدا کردند، چون اولُّ ماخَلَقَ اللّه است بنابراین وقتی ما چنین شخصیتی را داریم قطعا این شخصیت در زندگی همه مخلوقات خصوصا انسان تاثیرگذار است، هم زندگی دنیوی و هم زندگی اخروی، چون به این صورت است، بدون وابستگی انسان و نیاز انسان به این موجود باعظمت و باشرافت، زندگی برایش ممکن نیست؛ ممکن نیست به این معنا که به سعادت و خوشبختی ختم نمی شود، خوشبختی و سعادت دنیا و آخرت انسان وابسته به این وجود نازنین است. و لَکُمْ فِی رَسُولِ اللّهِ اُسْوَهٌ حَسَنَهٌ، خداوند می فرماید که به او نگاه کنید و درس بگیرید؛ به رسول خدا نگاه کنید و از رفتار، حرکات و سکنات و زندگی اش درس بگیرید چون اُسْوَهٌ حَسَنَهٌ و بعد فرمود: اَطیعُواللّه و اَطیعُوالرّسول، اگر میخواهید رستگار شوید حتما باید از این پیامبر اطاعت کنید یعنی اطاعت از پیامبر بر شما واجب است. ببینید، خدا می خواهد بگوید یک مسیر را من برای شما مشخص می کنم، یک راه را برای شما مشخص می کنم، الگو و نمونه هم به شما می دهم تا براساس این الگو ببینید، رفتار کنید، حرکت کنید تا به مقصد برسید؛ یعنی بسیار ساده، شفاف و روشن، خداوند هم مسیر را روشن می کند و هم الگو و نمونه در این مسیر قرار می دهد تا ما ببینیم، درس بگیریم، همراهی کنیم تا به مقصد برسیم. اما نکته جالب اینجاست، وَ أَنَّ هذا صِراطِی مُسْتَقِیماً فَاتَّبِعُوهُ، نکته جالبش اینجاست، می فرماید: تنها راه سعادت و تنها راه نجات همین است وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُل، حواستان باشد غیر از این راه که راه پیامبراعظم و صراط اطاعت از پروردگار و پیامبراعظم است، صراط دیگر و راه دیگری اصلا وجود ندارد؛ نه تنها راه های دیگر، راه هستند و انسان را به سعادت نمی رساند، نه! بلکه فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَنْ سَبِیلِهِ، اگر غیر از این شما راهی پیدا کردید، مطمئن باشید راه تفرقه و جدایی است و شما را به مقصد نمی رساند. سوره انعام، آیه ۱۵۳ و روایات ما هم می گویند که مصداق عینی صراط مستقیمی که ما هر روز از خداوند طلب می کنیم، رسول خدا و اهل بیت علیهم السلام هستند که فرمودند: نَحنُ صِراطُ المُستَقِیم.

صراط مستقیم الهی ما هستیم. حال دقت کنید در کل عالم یک راه و یک صراط مستقیم بیشتر وجود ندارد، راه مستقیم رسیدن به خداوند، صراط نام دارد که آن هم یکی است که اینکه کلمه صراط اصلا جمع ندارد، صراط جمع بسته نمی شود، یعنی یک صراط بیشتر نیست، یک راه بیشتر نیست، راه مستقیم را اصلا دوتا نمی شود فرض کرد، قابل تصور نیست، خط مستقیم است، راه مستقیم است، یک مبدأ و یک مقصد دارد، یک نقطه شروع و یک نقطه پایان دارد، آن چیست؟ آن اطاعت از فرمان الهی است؛ راه، صراط، اطاعت از فرمان الهی است. حال چه فرمود؟ آن راه که اطاعت از فرمان است خود خداوند می فرماید: قُل، ای پیامبر به مردم بگو، قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی، آل عمران، ۳۱، تبعیت از پیامبر؛ می خواهید در دنیا سعادتمند شوید و در این صراط قرار بگیرید تبعیت از پیامبر؛ چرا؟ مگر تبعیت از پیامبر چه کار می کند؟ نساء، آیه ۸۰: مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ، عینا اطاعت از رسول خدا، اطاعت از پروردگار متعال است. آیه قرآن است، اطاعت و تبعیت از پیامبر عینا همان اطاعت و تبعیت از خداوند متعال است و البته اطاعت از اهل بیت علیهم السلام هم اطاعت از خداوند متعال است، چه اینکه أُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ در طول اَطیعُواللّه و اَطیعُوالرَّسُول قرار دارد، در طول هم هستند، اَطیعُواللّه و اَطیعُوالرَّسول وَ أُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ، هر سه اینها در طول هم و اطاعت از هر سه اینها واجب است و باعث سعادت و خوشبختی انسان در دنیا و آخرت می شود. حال یک چیز مهمی که ما باید از آنها به عنوان اُسْوَهٌ حَسَنَهٌ بگیریم و به عنوان اَطیعُوا اطاعت کنیم و اجرا کنیم این است که رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: انَّما بُعِثتُ لِاُتمِمَّ مَکارِمَ الأخلاق، چیزی که امروز ما به آن بیشتر از هر زمان دیگری نیاز داریم، نیاز ضروری امروز جامعه ما اخلاق است. در روایات آمده: تَخَلّقوا باخلاق الله، اخلاق الهی را در خودتان ایجاد کنید، متخلق به اخلاق الهی شوید، خودتان را به اخلاق الهی بیارایید، اخلاق الهی انسان را زینت می دهد، آنچه که باعث زینت و شرف انسان می شود اخلاق الهی است یعنی رفتارتان را الهی کنید، گفتارتان را الهی کنید، بهترین الگوی اخلاقی در عالم پیامبراعظم است. قلم، آیه ۴: وَ إِنَّکَ لَعَلى‌ خُلُقٍ عَظِیمٍ، خُلق عظیم را خداوند به پیامبراعظم داده و اُسْوَهٌ حَسَنَهٌ معرفی کرده و از باب اَطیعوا همه ما موظفیم که در این مسیر پیامبر را نگاه کنیم و متخلق به اخلاق نبوی و علوی و فاطمی و حسینی و حسنی باشیم؛ آن وقت است که متخلق به اخلاق الهی شدیم، هم پیامبر و اهل بیت علیهم السلام سراسر زندگی شان اخلاق است، عشق و محبت و مهربانی است، ان شاءالله همه ما متخلق باشیم، همه ما نسبت به هم مهربان باشیم هم در منزل نسبت به اعضای خانواده و هم در بیرون نسبت به خانواده بزرگ جامعه، خصوصا جامعه اسلامی؛ ما نیاز به این اخلاق داریم، اخلاق الهی و اخلاق نبوی و دینی و اسلامی را به خاطر مسائلی که در دنیای امروز وجود دارد زیر پا نگذاریم. این اگر به هر دلیلی زیر پا گذاشته شود مطمئن باشید سعادتمند نه در دنیا و نه در اخرت خواهیم شد. اگر یک طوری گلیم خودمان را در این دنیا از آب بیرون بکشیم، مطمئن باشید فردای قیامت یقه ما را خواهند گرفت؛ تَخَلَّقُوا بأخلاقِ اللّه.اما نکته بعدی، روز دوشنبه پنجم آذر روز بسیج مستضعفان و در هفته بسیج هم قرار داریم. به همه شما بسیجیان عزیز، به همه شما مردم شریف و باعزت و به همه ملت غیور ایران تبریک عرض میکنم. بسیج شجره طیبه و درخت تنومند اسلام و انقلاب است که پیامبراعظم و ائمه معصومین علیهم السلام آن را غرس کردند و شهدا از صدر اسلام تا به امروز با خونشان این درخت را آبیاری کردند و امام و انقلاب اسلامی از آن محافظت و نگهبانی کردند. اگر این درخت امروز تنومند و قدرتمند بااقتدار و باعزت در کشور ما دارد قد علم می کند، بخاطر اینکه از روز اول این درخت قدرتمند دینی خوب غرس شد و خوب آبیاری شد و خوب از آن نگهبانی و حراست شد و بسیجی و بسیجیان عزیز، انسان های پاک و مخلصی هستند که اولا مسلمانند؛ ثانیا انقلابی اند و ثالثا مطیع امر ولی فقیه هستند لذا همه کسانی که دل در گرو نظام و انقلاب دارند، یک و در خط ولایت به این نظام و مردم خدمت می کنند، بسیجی اند. اینکه عرض کردم در خط ولایت، به این خاطر است که در نظام ما، در نظام اسلامی، معیار و ملاک، ولی فقیه است اولا و هم ولی فقیه خط قرمز ماست ثانیا، لذا شاخصه هایی که عرض کردم، شاخصه های مسلمان و انقلابی و مطیع ولی فقیه، در تعریف اولیه آوردم، شاخصه های در طول هم هستند و البته مکمل هم؛ و صد البته در نظام ولایی، مهر تایید همه کارها را باید ولی فقیه بزند. دقت کنید، در نظام ولایی اولا امام معصوم و در عصر غیبت باید ولی فقیه مهر تایید همه کارها را بزند؛ به تعبیری مشروعیت همه کارها در نظام اسلامی و نظام ولایی با ولی فقیه است بنابراین آن چیزی که بدست می آید از این مختصر، ما یک تفکری داریم در این نظام به نام تفکر بسیج، لذا ما بسیج را یک تفکر می دانیم و بسیجی را صاحب تفکر ناب اسلامیِ انقلابیِ ولایی می دانیم. بسیجی باید تفکر ناب اسلامی انقلابی ولایی داشته باشد؛ همین تفکر ناب و تفکر پویا است که ما را در جبهه های مختلف به لطف الهی تا امروز به پیروزی رسانده است؛ رمز پیروزی داشتن این تفکر است؛ انقلاب ما با همین تفکر شروع شد و با همین تفکر به پیروزی رسید؛ همین تفکر جنگ را دفاع مقدس کرده و با همان تقدسش به پایان رساند و البته پایان پیروزمندانه. و همین تفکر است که امروز در مقابل استکبار جهانی ایستاده، اگر دشمن امروز از ما می ترسد، بارها گفتم از شخص من و شما و امثال من و شما نمی ترسد، این تفکری که در دل، ذهن و سر شما وجود دارد، این تفکری که در دل های آحاد ملت ایران وجود دارد، این تفکر نمی گذارد که دشمن جلو بیاید؛ این تفکر نمی گذارد که دشمن بر ما سیطره پیدا کند. تا آن تفکر در ما وجود دارد در زیر پرچم ولایت، مطمئن باشید صدها آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.(تکبیر حضار) این تفکر مرز نمی شناسد. این تفکر جغرافیا نمی شناسد. این تفکر کشور و سرزمین نمی شناسد. امروز اگر شما حضور نیروهای بسیجی را در عراق، سوریه، یمن، لبنان و جاهای دیگر می بینید بخاطر چیست؟ این تفکر است که آنجا حضور دارد، حال چه رأسا و شخصا یا پشتیبانی و هدایت و رهبری. این تفکر است که دارد جهان اسلام را به پیش می برد لذا بسیجی کسی است که صاحب این تفکر است و در تمام صحنه ها و در تمام عرصه ها حاضر است. این تفکر اصیل و ناب دینی اولا و انقلابی است ثانیا و ولایب است ثالثا که عرض کردم. هر جا کوچکترین نیاز و خلأیی احساس شود اولین حضور، حضور بسیج و حضور بسیجیان عزیز ماست که خدا را شاکر و سپاسگزاریم؛ خدا را باز شاکر و سپاسگزاریم که تا حال به عنوان یک بسیجی در رکاب امام راحل و مقام معظم رهبری بودیم و ان شاءالله از بسیجیان پا در رکاب محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشیم، ان شاءالله.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿۱﴾ َرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿۲﴾ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا ﴿۳﴾
صدق الله العلی العظیم
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته